• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Gezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • Zomeractie
  • FR

Vlaamse bio-oppervlakte groeide in 2021 tot bijna 10.000 hectare

Biologisch melkvee 20 juni 2022

Vlaamse bio-oppervlakte groeide in 2021 tot bijna 10.000 hectare

Net als in voorgaande jaren vertoonde de biologische sector in Vlaanderen een gunstige evolutie. Het aantal biolandbouwers steeg met 5 procent en het bioareaal nam toe met 8 procent. Er zijn steeds meer bedrijven actief in de biologische keten. Vorig jaar groeiden de biobestedingen in Vlaanderen zelfs sterker dan het nationaal gemiddelde. Dat blijkt uit het biorapport 2021 van het Departement Landbouw en Visserij.

Limburg heeft hoogste aandeel biologisch areaal 

In 2021 telde Vlaanderen 621 biologische landbouwbedrijven. Dat zijn er 5 procent meer dan in 2020. Er waren 67 nieuwe bioproducenten, terwijl 44 landbouwers hun bioproductie hebben stopgezet. 46 van de 67 nieuwe bioboeren richtten zich op biologische groenteteelt, fruitteelt of akkerbouw. In West-Vlaanderen vinden we de meeste biolandbouwers (154), maar Vlaams-Brabant heeft het hoogste aandeel bioboeren (4,4 procent).

De bio-oppervlakte bedroeg in 2021 9.823 hectare (+ 8 procent) en maakte hiermee ongeveer 1,6 procent uit van het totale Vlaamse landbouwareaal. Een kwart van het biologisch areaal is in omschakeling naar bio. De grootste toename aan bio-oppervlakte werd gerealiseerd in West-Vlaanderen (+16 procent), Limburg blijft de provincie met het hoogste aandeel bioareaal (2 procent). Voedergewassen en groenbedekkers waren de sterkst groeiende teeltgroep, gevolgd door aardappelen, groenten en kruiden.

31 procent van de Vlaamse biolandbouwers hadden dieren op het bedrijf die onder biocontrole staan. Net als in 2020 steeg vooral het aantal biovarkens en biogeiten, maar ook het biologisch pluimvee nam stevig toe. De totale biologische veestapel groeide met 12 procent. Toch blijft het aantal biologisch gehouden dieren beperkt in vergelijking met de volledige Vlaamse veestapel.

Naast de 621 bioboeren waren er in 2021 ook nog 1.417 andere bedrijven actief in de bioketen als verdeler, bereider, verkooppunt, importeur en/of exporteur van biologische producten. Dat zijn er 7 procent meer dan in 2020. Bereiding was de vaakst voorkomende activiteit met 945 gecertificeerde bedrijven. De invoer van bioproducten uit niet-EU-landen (vooral vruchten en noten) daalde met 12 procent tot 328.080 ton.

De totale overheidssteun specifiek voor de biosector steeg met 24 procent naar 5,98 miljoen euro. 55 procent hiervan ging naar de stimulering van de biolandbouw, gevolgd door de uitgaven voor bio-onderzoek en kennisopbouw (36 procent). Naast de middelen specifiek voor de biosector kunnen biolandbouwers ook een beroep doen op steun via de algemene landbouwmiddelen.

Groei biobestedingen in Vlaanderen hoger dan gemiddeld

In 2021 stegen de totale biobestedingen in Vlaanderen tot 399 miljoen euro. Dat is 7 procent hoger dan in 2020, waardoor de groei zelfs sterker is dan het nationaal gemiddelde. Het marktaandeel van bioproducten nam toe van 2,2 naar 2,4 procent en de Vlaming spendeerde gemiddeld 63 euro aan bioproducten. Het marktaandeel van biologische verse voeding groeide van 2,8 naar 3,4 procent. Bio-eieren zijn het populairst met een aandeel van bijna 13 procent. In 2021 waren biologische versproducten gemiddeld 41 procent duurder dan hun gangbare variant, maar het prijsverschil wordt kleiner.

9 op de 10 Vlaamse gezinnen kochten in 2021 al eens biologische verse voeding. Het gaat voornamelijk om de aankoop van biogroenten, gevolgd door biofruit en -zuivel. Het aantal Vlaamse biokopers is dus gestabiliseerd. Gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen hadden het laagste aandeel bioaankopen, maar zij zijn aan een inhaalbeweging begonnen. De welgestelde gezinnen met kinderen en welgestelde gepensioneerden blijven de belangrijkste groep van biokopers.

De klassieke supermarkt bleef het grootste biokanaal, gevolgd door het gespecialiseerde verkoopkanaal. De hoevewinkel en de boerenmarkt zijn nog steeds de kanalen met het hoogste aandeel aan bioproducten in hun assortiment. Een kwart van de producten die er verkocht worden, is van biologische oorsprong.

Bron: Departement Landbouw & Visserij

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Valtra brengt de 6e generatie S Serie uit
25 sep

Valtra brengt de 6e generatie S Serie uit

Lactalis gestraft voor overtredingen van de Dairy Code
25 sep

Lactalis gestraft voor overtredingen van de Dairy Code

BouMatic introduceert nieuwe generatie Gemini-melkrobot
21 sep

BouMatic introduceert nieuwe generatie Gemini-melkrobot

"Spotsprayen is onkruidbestrijding van de toekomst"
21 sep

"Spotsprayen is onkruidbestrijding van de toekomst"

Aftellen naar de werktuigendagen
21 sep

Aftellen naar de Werktuigendagen

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen biologisch melkvee

Crisis in de Franse biologische sector

Crisis in de Franse biologische sector

Strategisch Plan Bio

Strategisch Plan Bio 2023-2027 focust op groei in vraag biologische producten

Franse biologische melksector in crisis

Franse biologische melksector in crisis

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Logo AHV Benelux
forfarmers melkveebedrijf.be

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Compost
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Zomeractie 2023
  • FR
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren