• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Milcobel wil meer jongeren en vrouwen in bestuursorganen

Bedrijfsnieuws 5 december 2018

bestuursorganen

Op 16 en 23 november 2018 legde Milcobel de vrouwen ‘op en rond het melkveebedrijf’ in de watten tijdens de eerste Women’s Day. Bijna 500 vrouwen tekenden present.
Het initiatief kwam er op aandringen van de voorzitter van Milcobel, Dirk Ryckaert: “Ik stelde vast dat onze vergaderingen in hoofdzaak bevolkt worden door mannen terwijl de vrouwen thuisblijven. Nochtans hebben de vrouwen een unieke kijk op het melkveebedrijf: ze doen in veel gevallen de administratie, de betalingen en de boekhouding. Zij zien dus als eerste wanneer er problemen opduiken en het financieel beter of slechter gaat. Die andere manier van naar een bedrijf kijken, missen we nu in onze bestuursorganen. We hebben 13 procent vrouwen in de ledenkringbesturen en 25 procent in de adviesorganen. Dat geldt trouwens ook voor de jongeren, die zijn ook ondervertegenwoordigd. Ook zij hebben een andere kijk op het melkveebedrijf en die missen we vandaag. Daar wil ik iets aan veranderen.”

Alle melk welkom

In tegenstelling tot andere zuivelverwerkers, verkondigt Milcobel dat ze alle melk van haar coöperanten zal afnemen, ook wanneer ze groeien. En ook nieuwe leden zijn welkom.
“Sinds anderen aankondigden dat er een stop komt op de groeiende melkproductie, hebben we een paar tientallen nieuwe aanvragen gekregen om lid te worden. Deze bedrijven moeten wel een lange checklist doorlopen met eisen rond onder andere kwaliteit, duurzaamheid en toekomstgerichtheid bijvoorbeeld”, verduidelijkt Dirk Ryckaert. “Onze coöperatie stelt zich dan ook garant om alle melk van onze leden af te nemen. Dat is een ander doel dan een bepaalde garantieprijs nastreven. Daarenboven hebben wij nog steeds capaciteit over in onze productie door een aantal efficiëntiemaatregelen die we genomen hebben. Wat anderen ook mogen beweren, de zuivelmarkt groeit wel nog altijd, met zo’n 1,5 tot 2 procent per jaar. Alleen is het geen regelmatige groei, het gaat met pieken en dalen en dat is voor een bedrijf natuurlijk een uitdaging.”
Hoe al die melk dan gevaloriseerd wordt, kwamen de dames ook te weten. Milcobel zet in op drinks, consumentenkaas, melkpoeder, mozzarella, boter, room, wei en roomijs.
“We streven ernaar om zo veel mogelijk volume te plaatsen in de producten met een hogere waarde”, legt ceo Peter Koopmans de volle zaal uit. “Denk daarbij aan consumentenkaas en mozzarella. De drinks, die minder rendement hebben, vullen de productie in de fabrieken op. Daar hanteren we een volumestrategie in de private label markt. Bovendien hebben we in de drinks ook een reorganisatie gedaan. We maakten te veel verschillende soorten en dat was niet goed voor de productiviteit. Nu gaan we terug naar witte melk, chocomelk en aardbeimelk in België. Dat is geen eenvoudige markt, melk kost soms minder dan een liter water. Maar de drinks passen wel in het totale Milcobel-plaatje.”

Segment melkpoeder

In het segment melkpoeder heroriënteert Milcobel vooral naar melk voor baby’s en peuters om meer waarde te kunnen creëren. Die strategie zou in de komende jaren in volle productie moeten komen. Voor het roomijs houdt Milcobel het bij een volumestrategie in een consoliderende private label markt.
Van de mozzarellaproductie wordt heel veel verwacht. “Dit is echt een troef voor de toekomst”, legt Koopmans uit. “De markt groeit wereldwijd en wij moeten in onze productie kunnen volgen want dit is een interessant product.”
Nog zo’n prijsbeest is de consumentenkaas, een product met een excellente melkvalorisatie volgens Milcobel. En met een lange traditie want Oud Brugge kwam al in 1992 op de markt. In 2002 volgde Brugge Blomme en ondertussen zijn heeft Milcobel een heel assortiment consumentenkazen. Op deze weg wil het bedrijf blijven verder bouwen. Betere valorisatie van de eigen ledenmelk via meer kaas, is het motto.
In de cijfers die Milcobel aan de vrouwen toont, zie je een langzame daling van het aandeel melkpoeder (van 48 procent in 2016 naar 44 procent in 2018), een stijging van de ingrediëntenkaas (van 33 procent in 2016 naar 38 procent in 2018) en een status quo van de consumentenkaas en de drinks. Het totale volume ledenmelk steeg wel van 1,21 miljard liter in 2016 naar 1,59 miljard liter in 2018. De melk die in de kazen verwerkt wordt, steeg van 540 miljoen liter in 2016 naar 800 miljoen liter in 2018. Met de gegarandeerde melkafname als strategie, ook voor leden die groeien en voor nieuwe leden, kunnen die cijfers in de komende jaren alleen nog maar verder groeien.
Voor het volledige verslag van de dag klik MILCOBEL WOMEN’S DAY
Bron: Melkveebedrijf editie december 2018
 
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken
31 mrt

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

Kaasfabriek Milcobel stilgelegd na vondst Listeria
31 mrt

Milcobel realiseert nettowinst van 4,4 miljoen euro in 2022

De Belg houdt van zijn stukje vlees
30 mrt

De Belg houdt van zijn stukje vlees

beheerovereenkomsten
30 mrt

Vlaamse regering keurt invulling VLM-beheerovereenkomsten principieel goed

De invloed van het koetoilet op het urineergedrag van de koe
30 mrt

De invloed van het koetoilet op het urineergedrag van de koe

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

Melkveebedrijf - KWS - Snelle Lente Rogge oogsten HFD

Van onze partner KWS

Binnenkort Snelle Lente Rogge oogsten!

Kaasfabriek Milcobel stilgelegd na vondst Listeria

Milcobel realiseert nettowinst van 4,4 miljoen euro in 2022

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
forfarmers melkveebedrijf.be

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren