• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

FrieslandCampina onderstreept andermaal belang van de lopende reorganisatie

Bedrijfsnieuws 31 augustus 2018

De omzet van Koninklijke FrieslandCampina N.V. bedraagt in het eerste halfjaar 2018 5.721 miljoen euro. Dit is 5,8 procent lager ten opzichte van het eerste half­jaar 2017, waarvan 5,0 procent door valuta-effecten en de verkoop van Riedel. De winst daalt met 32,7 procent naar 109 miljoen euro, voornamelijk een gevolg van verliezen bij de verkoop van de basiszuivelproducten kaas, boter en melkpoeder. Dat blijkt uit het halfjaarbericht 2018 van de Nederlandse coöperatie.
“Dit onderstreept het belang van het vorig jaar ingezette transformatieproces. Net als in het laatste kwartaal van 2017 had FrieslandCampina in het eerste kwartaal van 2018 te kampen met lage noteringen voor basiszuivel, die de door de onderneming uitbetaalde garantieprijs voor melk aan leden-melkveehouders onvoldoende compenseren. Dit drukt het resultaat van de onder­neming”, liet Hein Schumacher noteren.
De ceo van de Koninklijke FrieslandCampina ziet in het tweede kwartaal herstel. “Stevige prijsconcurrentie in kindervoeding in Azië daagt ons uit te vechten voor onze marktpositie. Dit vraagt om extra investeringen en een slagvaardige organisatie. Mede daarom is per 1 januari 2018 de organisatiestructuur aangepast en loopt er een intensief transformatieprogramma.”
Zo is er gekeken naar het productienetwerk en is aangekondigd dit jaar twee productielocaties in Frankrijk te sluiten. De kosten van de sluitingen werden genomen in het eerste halfjaar. Samen met overige herstructureringen is 30 miljoen euro aan transformatie- en reor­ganisatiekosten genomen.
Bedrijfsresultaat en winst lager
Het bedrijfsresultaat is in de eerste helft van 2018 177 miljoen euro en is daarmee 35,6 procent lager dan in de eerste zes maanden van 2017. Valuta-effecten hebben een negatief effect van 21 miljoen euro op het bedrijfsresultaat. Zonder valuta-effecten is het bedrijfs­resultaat 28,0 procent lager dan in 2017.
Net als het laatste kwartaal van 2017 was het verlies op basiszuivel in het eerste kwartaal van 2018 fors negatief met circa 135 miljoen euro. Daarnaast heeft de hevige prijs­concurrentie in de kindervoedingsmarkt in Azië een nadelig effect op het bedrijfsresultaat.
In het tweede kwartaal ontwikkelt het resultaat zich positief, maar onvoldoende om de achter­stand ten opzichte van de eerste helft 2017 goed te maken. De resultaten van de business groups Consumer Dairy en Ingredients ontwikkelen zich stabiel, gecorrigeerd voor valuta-effecten. Daarnaast drukken de bovengenoemde transformatie- en reorganisatiekosten het resultaat.
Melkaanvoer leden
De melkaanvoer van leden-melkveehouders is in het eerste halfjaar 2018 ten opzichte van dezelfde periode een jaar daarvoor, afgenomen met 79,5 miljoen kilo (1,5 procent) tot 5.356 miljoen kilo melk. Om ervoor te zorgen dat de fosfaatproductie in Nederland onder het fosfaat­plafond blijft, is per 1 januari 2018 het stelsel van fosfaatrechten in werking getreden. Hierdoor zag een aantal melkveehouders zich gedwongen minder vee aan te houden met als gevolg een daling van de melkaanvoer.
Melkprijs gedaald
De pro forma melkprijs voor de leden-melkveehouders over het eerste halfjaar 2018 is met 4,2 procent gedaald naar 36,74 euro per 100 kilo melk exclusief btw (eerste halfjaar 2017: 38,37 euro). De melkprijs die FrieslandCampina op jaarbasis aan de leden-melkveehouders betaalt, bestaat uit de garantieprijs, de jaarlijkse prestatietoeslag, de weidegangtoeslag, de toeslag bijzondere melkstromen en de uitgifte van ledenobligaties.
Interim-uitkering 0,41 euro per 100 kilo melk
Uiterlijk op 1 september 2018 schrijft FrieslandCampina een interim-uitkering van 0,41 euro per 100 kilo melk (exclusief btw) bij op de ledenrekeningen van de leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. Deze is 0,76 euro lager dan het eerste halfjaar van 2017. De interim-uitkering is 75 procent van de pro forma prestatietoeslag over het eerste halfjaar.
Vooruitzichten
FrieslandCampina verwacht dat in de tweede helft van 2018 door de relatief hoge melkprijzen de wereldwijde melkproductie verder stijgt. Als gevolg van de langdurige droogte in Noord-Europa zal de groei van de melkaanvoer in het vierde kwartaal naar verwachting ‘enigszins onder druk’ komen te staan. De vraag naar zuivel op de wereldmarkt blijft waarschijnlijk hoog, dankzij een sterke economische groei in landen die zuivelproducten importeren, zoals China, landen in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten.
Bron: FrieslandCampina – 29 augustus 2018

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Lunchwebinars
2 feb

Lunchwebinars over het nieuwe GLB 2023-2027

China zegt met succes 3 ‘superkoeien’ te hebben gekloond: die zouden jaarlijks 18 ton melk per koe kunnen produceren
2 feb

Het klonen van koeien die jaarlijks 18 ton melk kunnen produceren is succesvol in China

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak
2 feb

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

Voor het eerst sinds 2011 BSE gekkekoeienziekte aangetroffen bij Nederlands rund
1 feb

Voor het eerst sinds 2011 BSE aangetroffen bij Nederlands rund

Zeventien demonstratieprojecten voor duurzame landbouw en dertien operationele groepen EIP krijgen groen licht
31 jan

Groen licht voor 17 demonstratieprojecten en 13 operationele groepen voor duurzame landbouw

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Lunchwebinars

Lunchwebinars over het nieuwe GLB 2023-2027

China zegt met succes 3 ‘superkoeien’ te hebben gekloond: die zouden jaarlijks 18 ton melk per koe kunnen produceren

Het klonen van koeien die jaarlijks 18 ton melk kunnen produceren is succesvol in China

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren