• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Arla Foods start klimaatcheckprogramma voor melkveebedrijven

Bedrijfsnieuws 15 november 2019

De Europese zuivelcoöperatie Arla Foods lanceert vanaf januari 2020 een klimaatcheckprogramma voor haar 9.900 melkveehouders in 7 Europese landen, waarvan 1.750 in Duitsland, 667 in België, 200 in Luxemburg en 70 in Nederland.
Het initiatief beoogt de reductie van de uitstoot aan broeikasgassen van de boerderijen de komende 10 jaar aanzienlijk te versnellen, met een jaarlijkse reductie van 3 procent. Er is een financiële stimulans voorzien van 1 eurocent extra per kilogram geproduceerde melk.
“Sinds 1990 hebben de Arla-melkveehouders hun uitstoot al met 24 procent per kilogram melk verminderd. Maar we zien ook dat dit niet genoeg is. Zoals elke andere industrie moeten wij nog meer doen en ook sneller actie ondernemen”, aldus Jan Toft Nørgaard, voorzitter van de Arla-directieraad en Deense melkveehouder in een persmededeling.
Klimaatcheck
De nieuwe, gestandaardiseerde klimaatcontroles zijn gebaseerd op een bestaand model dat sinds 2013 met succes in Denemarken wordt gebruikt. Het proces helpt melkveehouders hun eigen uitstoot te identificeren en een overzicht te krijgen van de individuele maatregelen die ze kunnen nemen om de emissies te verlagen. Het model is gebaseerd op de internationaal erkende methode voor het berekenen van de CO2-voetafdruk ontwikkeld door de International Dairy Federation.
In de eerste stap van de klimaatcheck leggen melkveehouders hun individuele bedrijfsgegevens vast op een digitaal platform: van de kuddegrootte, de geproduceerde melkopbrengst, de voederconsumptie en de voederproductie tot het energie- en brandstofverbruik en het genereren van hernieuwbare energie. Dit geeft de melkveehouder een duidelijk beeld van zijn totale CO2-uitstoot per liter geproduceerde melk.
In een tweede stap worden de gegevens gecontroleerd door een externe adviseur, gevolgd door een adviserend gesprek waarbij gezamenlijke verbeteringen met de melkveehouder worden besproken en specifieke maatregelen worden ontwikkeld. Deze kunnen bijvoorbeeld bestaan uit een gewijzigde voersamenstelling, waardoor de door de koeien uitgescheiden gassen kunnen worden verminderd. Het geoptimaliseerde gebruik van mest helpt ook de CO2-emissies van een boerderij te verminderen, b.v. als mest wordt gebruikt in een biogasinstallatie, die vervolgens hernieuwbare energie levert.
Financiële stimulans
Onder het nieuwe, vrijwillige programma wordt van de Arla-leden verwacht dat ze een gemiddelde jaarlijkse CO2-uitstootbesparing van 3 procent realiseren om Arla te helpen haar algemene klimaatdoelstellingen te bereiken. Melkveehouders die het vorige klimaatcheckprogramma hebben gebruikt, konden hun CO2-uitstoot naar verluidt met maximaal 4 procent per jaar verminderen. Ter ondersteuning van coöperatieleden die de nieuwe klimaatcheck uitvoeren zal Arla de melkveehouders die zich bij het programma aansluiten in 2020 een extra vergoeding van één eurocent per kg melk toekennen.
Samenwerking
Met gegevens van mogelijk 9.900 Europese Arla-melkveebedrijven, verzamelt Arla een van ‘s werelds grootste sets van extern geverifieerde klimaatgegevens van de zuivelindustrie. “De gegevens zullen worden gebruikt om in samenwerking met de sector en onderzoeksinstellingen meer kennis te vergaren om op wetenschap gebaseerde oplossingen te vinden. Dit is essentieel om te beslissen welke actie moet worden ondernomen in de strijd tegen klimaatverandering”, aldus nog Jan Toft Nørgaard.
Bedrijfsbrede initiatieven
Naast de CO2-reductiemaatregelen op de Arla-boerderijen, neemt Arla nog initiatieven in de hele waardeketen om nog klimaatvriendelijkere producten te produceren. Tegen het einde van dit jaar zal het bedrijf naar eigen zeggen 600 miljoen verpakkingen voor verse melk in heel Europa overschakelen naar hernieuwbare materialen. 560 miljoen bekers voor producten zoals yoghurt en room zullen zo recycleerbaar worden. Beide maatregelen leiden tot een besparing van in totaal 7.330 ton CO2-emissies. Tegen 2030 moeten de emissies die uitsluitend aan verpakkingen zijn toe te schrijven, jaarlijks met ongeveer 8.000 ton CO2 worden verminderd.
Arla Foods heeft zich ten doel gesteld om de CO2-uitstoot in de hele waardeketen tegen 2030 met 30 procent per kilogram melk te verminderen en tegen 2050 netto klimaatneutraal te produceren.
Bron: naar Arla Foods – 13 november 2019

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken
31 mrt

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

Kaasfabriek Milcobel stilgelegd na vondst Listeria
31 mrt

Milcobel realiseert nettowinst van 4,4 miljoen euro in 2022

De Belg houdt van zijn stukje vlees
30 mrt

De Belg houdt van zijn stukje vlees

beheerovereenkomsten
30 mrt

Vlaamse regering keurt invulling VLM-beheerovereenkomsten principieel goed

De invloed van het koetoilet op het urineergedrag van de koe
30 mrt

De invloed van het koetoilet op het urineergedrag van de koe

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

Melkveebedrijf - KWS - Snelle Lente Rogge oogsten HFD

Van onze partner KWS

Binnenkort Snelle Lente Rogge oogsten!

Kaasfabriek Milcobel stilgelegd na vondst Listeria

Milcobel realiseert nettowinst van 4,4 miljoen euro in 2022

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
forfarmers melkveebedrijf.be

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren