• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Echte melk hoort er elke dag bij – Plantaardige dranken geen gelijkgestelde alternatieven

Onderzoek 4 oktober 2019

Afgelopen week bevestigde de Hoge Gezondheidsraad (HGR) dat melk en zuivelproducten een plaats verdienen in een duurzaam voedingspatroon. Meer zelfs, op basis van de nieuwste inzichten inzake gezonde voeding en duurzaamheid beveelt de HGR een verhoging van het verbruik van melk en zuivelproducten aan.
In een nieuw advies raadt de Hoge Gezondheidsraad aan tussen de 250 en 500 ml melk en melkproducten per dag te consumeren. Een té lage melkconsumptie wordt immers als risicofactor geïdentificeerd voor voeding gerelateerde gezondheidsproblemen. Het rapport verwijst naar de Nederlandse Gezondheidsraad die stelt dat de consumptie van zuivel samenhangt met een lager risico op darmkanker en de consumptie van yoghurt met een lager risico op diabetes.
“Volgens de meest recente beschikbare gegevens consumeert de Belg gemiddeld 177 gram melk en zuivelproducten per dag. De aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad staan met andere woorden gelijk aan een verdubbeling van de huidige consumptie”, stelt Renaat Debergh van de Belgische Confederatie voor de Zuivelindustrie (BCZ) in een reactie.
In het advies van de HGR staan niet langer de afzonderlijke nutriënten, maar wel de effecten van voedingsmiddelen centraal. Steeds vaker verschuift de focus van voedingsonderzoek van nutriënten naar voedingsmiddelen. “Niet onlogisch”, argumenteert Debergh. “We eten immers geen afzonderlijke nutriënten, maar wel voedingsmiddelen: we consumeren geen calcium, maar drinken melk. Als Federatie van Zuivelverwerkers zijn wij erg tevreden met de focus van de Hoge Gezondheidsraad op voedingsmiddelen. De gezondheidseffecten van voedingsmiddelen als geheel blijken vaak verschillend te zijn van die van de nutriënten die ze bevatten. Zo is wetenschappelijk bevestigd dat het gezondheidseffect van kaas beter is dan de afzonderlijke nutriënten doen vermoeden.”
De verschuiving van de wetenschappelijke aandacht naar voedingsmiddelen in hun geheel heeft volgens BCZ ook nog andere gevolgen. Zo stelt de HGR in zijn advies: “Bevindingen uit onderzoek naar effecten van melk en melkproducten op gezondheid kunnen dus niet zomaar doorgetrokken worden naar […] plantaardige dranken. Daarom wordt geen van deze alternatieven gelijkgesteld aan melk voor wat betreft effecten op gezondheid.”
Bron: naar BCZ – 1 oktober 2019

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken
3 feb

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?
3 feb

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond
3 feb

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond®

Amazone biedt 7 jaar garantie tegen roesten kunstmeststrooiers
3 feb

Amazone biedt 7 jaar garantie tegen roesten kunstmeststrooiers

Arkink: Als je met één persoon melkt, moet het gewoon goed lopen
3 feb

“Als je met één persoon melkt, moet het gewoon goed lopen”

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond®

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren