Tijdens een interactieve rondleiding ontdekten leerlingen uit het zesde leerjaar hoe wetenschap en technologie een centrale rol spelen op een moderne melkveeboerderij. Het bezoek kadert binnen het educatieve project ‘STEM op de boerderij’, een samenwerking tussen Inagro en Hogeschool VIVES, met steun van de Provincie West-Vlaanderen.
Landbouw als STEM-klaslokaal
De boerderij van vandaag is een hoogtechnologische omgeving. Leerlingen ontdekten onder meer:
- melkrobots en gps-gestuurde machines
- drones en slimme wateropslag
- luchtwassers, zonnepanelen en pocketvergisters
- pneumatische en hydraulische systemen
Deze realistische context biedt een unieke kans om STEM – science, technology, engineering en mathematics – op een betekenisvolle manier te integreren in het onderwijs.

Van klas naar koeienstal en terug
Het traject richt zich op leerlingen uit de derde graad basisonderwijs en de eerste graad secundair onderwijs. De opbouw:
- In de klas: kennismaking met een actueel landbouwprobleem
- Op de boerderij: ontdekken hoe landbouwers hiermee omgaan
- Terug op school: leerlingen kruipen in de huid van een ‘minister van landbouw’ en formuleren hun eigen voorstellen
Zo leren ze onderzoekend denken, ontwerpen en optimaliseren – precies wat STEM-onderwijs beoogt.

Sterk partnerschap tussen onderwijs en landbouw
Inagro en Hogeschool VIVES bundelen hun krachten:
- Inagro beschikt over een netwerk van goed voorbereide bezoekboerderijen en begeleidde hen om de focus op STEM te leggen.
Meer info over bezoekboerderijen
- VIVES kent de leerplannen en onderwijsuitdagingen als geen ander en ontwikkelde het lesmateriaal in nauw overleg met pilootscholen en -hoeves.
Het resultaat is een innovatief en kant-en-klaar aanbod dat leerkrachten ondersteunt om STEM op een toegankelijke en praktijkgerichte manier aan te brengen.
Modulair lespakket rond vijf STEM-thema’s
Het lespakket is flexibel inzetbaar en opgebouwd rond vijf thema’s: water, energie, bodem, arbeid en tijd. Leerkrachten kiezen zelf welke thema’s ze behandelen. Het materiaal bestaat uit een leerkrachtenbundel en een leerlingenbundel. Elke STEM-hoeve biedt concrete problemen en oplossingen aan en leerkrachten kunnen het bezoek perfect afstemmen op hun klaspraktijk.
Leerlingen maken kennis met uitdagingen en oplossingen uit de landbouwsector, zowel in de klas als op de boerderij. Ze ervaren STEM-toepassingen in hedendaags ondernemerschap en komen in contact met technische concepten die hen kunnen inspireren tot een toekomst in een STEM-beroep.
Gebouwd op 20 jaar ervaring in landbouweducatie
‘STEM op de boerderij’ bouwt voort op het succesvolle initiatief ‘Met de klas de boer op’, dat al meer dan 20 jaar West-Vlaamse scholen in contact brengt met lokale landbouw. Jaarlijks vinden zo’n 600 klasbezoeken plaats aan bezoekboerderijen in de provincie. Vooral kleuters en jonge leerlingen vinden vlot de weg naar de boerderij. Met het nieuwe STEM-aanbod wordt nu ook nadrukkelijk ingezet op de derde graad en het secundair onderwijs.
Gratis beschikbaar voor alle scholen
Het volledige lespakket en een overzicht van deelnemende STEM-boerderijen zijn beschikbaar via de website ‘Met de klas de boer op’. Scholen kunnen bovendien een subsidie van 50 euro aanvragen voor hun boerderijbezoek.
Bron: Inagro