De markt voor functionele voeding en voedingssupplementen in Frankrijk groeit razendsnel. In 2024 steeg de omzet buiten de apotheekkanalen naar 1,9 miljard euro, een plus van 8,2 procent. Vooral de grote en middelgrote supermarkten zijn belangrijk: zij nemen inmiddels 55 procent van de totale markt voor hun rekening.
Opvallend is dat traditionele bio-producten terrein verliezen, terwijl functionele varianten juist hard stijgen. Eiwit verrijkte zuivel is de grootste motor achter de groei (+38,3 procent). Ook gezonde snacks (+26,7 procent) en sportvoeding (+18,2 procent) doen het goed. Eten is in Frankrijk dus niet langer alleen brandstof, maar ook een vorm van zelfzorg.
Vier trends bepalen de richting van de markt. Eiwit staat op nummer één: van skyr tot eiwitrijke kaasjes en plantaardige varianten. Daarnaast wint collageen aan populariteit, met toepassingen in gummies, drankjes en zelfs bouillons. De fermentatietrend is eveneens sterk, met een ware explosie voor kefir (+159 procent). Tot slot worden elektrolyten niet langer gezien als sportproduct, maar als dagelijkse functional food.
Binnen de categorieën groeien vooral energiedrankjes (686 miljoen euro, +18,8 procent), proteïnerijke zuivel (401 miljoen euro, +20,5 procent) en energierepen (+63,2 procent). Daarmee lijkt de Franse consument definitief te kiezen voor voeding met een extra gezondheidsvoordeel.
Tekst: Gerben Hofman





