• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Gezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • Zomeractie
  • FR

Zuivelbestedingen gestegen als gevolg van coronacrisis

Melkprijs Melkproductie 10 mei 2022

Zuivelbestedingen gestegen als gevolg van coronacrisis

De coronacrisis heeft het thuisverbruik van zuivelproducten verhoogd. De zuivelbestedingen van de Belg waren gemiddeld 7,4 procent meer naar zuivel in 2021 tegenover 2019. Zuivel blijft een vanzelfsprekend onderdeel uitmaken van onze voeding. De Belg heeft gemiddeld vier zuivelmomenten per dag. Dit blijkt uit onderzoek van iVox en GfK Belgium in opdracht van VLAM.

Zuivel heeft een belangrijke plaats in onze eetgewoontes

Op een gemiddelde dag in 2021 consumeerde 81% van de Belgen minstens 1 zuivelproduct en een Belg heeft per dag gemiddeld 4 zuivelmomenten, gaande van een scheutje melk in de koffie, tot boter om te bakken of om te smeren op een boterham, een sneetje kaas, een potje yoghurt, … Zuivel blijft een vanzelfsprekend onderdeel van onze voeding. Minder dan 1% van de Belgen geeft aan nooit zuivel te consumeren.

Bij millennials (18-35 jaar) noteerden we 3,6 zuivelmomenten per dag, iets minder dan het algemene gemiddelde. In vergelijking met ouderen consumeren zij minder vaak koffie met melk, boter op de boterham, bakboter, kaas en yoghurt, maar ze consumeren in verhouding wel vaker melk bij ontbijtgranen/muesli/havemout, melk als basis voor andere dranken (chocomelk, smoothie, …), gearomatiseerde melk, drinkyoghurt en room. Dit alles blijkt uit onderzoek van iVox over het totale verbruik van de Belg over heel 2021 in opdracht van VLAM.

Covid-19 zorgde voor een hoger thuisverbruik van zuivel

VLAM analyseert jaarlijks de cijfers van het thuisverbruik van verse voeding, verzameld door GfK Belgium bij een consumentenpanel van 6 000 Belgische gezinnen. De coronacrisis en de bijhorende maatregelen verhoogden in het algemeen ons verbruik thuis tegenover buitenshuis. De besteding aan verse voeding lag in 2020 maar liefst 14% hoger dan in 2019, in 2021 was dit nog steeds 12% hoger dan in 2019.

Ook voor zuivel is dezelfde evolutie merkbaar. De totale zuivelbesteding bedroeg 3,16 miljard euro in 2020 en 3,04 miljard euro in 2021 tegenover 2,83 miljoen euro in 2019, vóór de coronacrisis. Dat was respectievelijk 12% en 7,4% meer dan in 2019.

Kaas steeds hoger aandeel in zuivelbestedingen

In 2021 ging 47% van de zuivelbestedingen naar kaas. Kaas won de afgelopen jaren lichtjes marktaandeel. Boter en yoghurt verloren wat marktaandeel.

Bron: GfK België

In volume blijft consumptiemelk de grootste zuivelcategorie met een aandeel van 52,4%. In 2021 bedroeg het thuisverbruik van melk 42,1 liter per capita tegenover 40,7 liter in 2019, vóór de coronacrisis. Verder noteerden we op jaarbasis een thuisverbruik van 12,4 kg per capita voor kaas, 10,2 kg voor yoghurt, 1,7 kg voor boter, 2,3 liter voor room, 4,8 liter voor ijs, 3,9 kg voor desserts en 2,5 kg voor verse witte kaas in 2021.

Bron: GfK België

Bron: VLAM / GfK België

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Valtra brengt de 6e generatie S Serie uit
25 sep

Valtra brengt de 6e generatie S Serie uit

Lactalis gestraft voor overtredingen van de Dairy Code
25 sep

Lactalis gestraft voor overtredingen van de Dairy Code

BouMatic introduceert nieuwe generatie Gemini-melkrobot
21 sep

BouMatic introduceert nieuwe generatie Gemini-melkrobot

"Spotsprayen is onkruidbestrijding van de toekomst"
21 sep

"Spotsprayen is onkruidbestrijding van de toekomst"

Aftellen naar de werktuigendagen
21 sep

Aftellen naar de Werktuigendagen

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen melkprijs

Kaasfabriek Milcobel stilgelegd na vondst Listeria

Melkprijs Milcobel daalt verder in september

Melkprijs Milcobel daalt iets in augustus 2023

Melkprijs Milcobel daalt iets in augustus 2023

Kaasfabriek Milcobel stilgelegd na vondst Listeria

Milcobel wil meer melk

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Logo AHV Benelux
forfarmers melkveebedrijf.be

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Compost
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Zomeractie 2023
  • FR
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren