• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Resultaat Milcobel 2021 geeft vertrouwen

Bedrijfsnieuws Melkprijs 30 maart 2022

Resultaat Milcobel 2021 geeft vertrouwen

Milcobel realiseerde in 2021 een omzet van 1,14 miljard euro en een geconsolideerde nettowinst van 10,7 miljoen euro. Die wordt aangewend ter versterking van het eigen vermogen. Een voorstel tot dividenduitkering van 4 procent wordt voorgelegd aan de Algemene Vergadering.  

De solvabiliteit steeg van 25,5 procent in 2020 naar 28 procent in 2021. De netto-schuld daalde met 40 miljoen euro in 2021.

De omzetdaling van 7,7 procent in vergelijking met 2020 weerspiegelt de stopzetting van de negatief valoriserende melkproductie-activiteit te Schoten, het effect van het slechte weer op het volume verkocht ijs en de lagere melkaanvoer door het verlies van een aantal leden.  

Compass-besparingsplan Milcobel

Het Compass-besparingsplan, dat tegen 2025 een reductie van 50 miljoen euro voor ogen heeft, loopt voor op schema. In 2021 alleen al leverde het een besparing op van 41 miljoen euro op, meer dan dubbel de ambitie voor het eerste jaar.

De strategische verschuiving in productmix naar producten met meer toegevoegde waarde en hogere valorisatie resulteerde in een volumegroei aan toegevoegde-waarde-producten van 10 procent.

Innovaties

Innovaties in Consumer Products & Services spelen in op de tendens van meer thuisverbruik van kaas op elk moment van de dag, en op de stijgende vraag naar duurzaam geproduceerde producten. Nieuw op de markt waren de Brugge rasp, de CO2-neutrale Brugge Kaas, e-free kaas, de Eigen Bodem Kaas en recycleerbare en gerecycleerde verpakkingen.

De overname van kaasrasp specialist Kaasbrik betekende voor Dairy Premium Ingredients extra toegevoegde waarde en een versteviging van Milcobels positie in de mozzarella ingrediëntenkaas business. Dairy Premium Ingredients scoorde groei met hoogwaardige melkpoeders voor toepassingen in babyfood en geëvaporeerde melk.

YSCO ontwikkelde vanuit een internationale klantverbondenheid 300 nieuwe ijsreferenties in 2021.

Cijfers zoals geauditeerd door PwC en goedgekeurd door de Raad van Bestuur

  • Omzet: € 1,14 mia
  • Netto-winst na belasting: € 10,7 mio
  • Daling netto-schuld: -€ 40 mio
  • Record lage leverage (intrestdragende schulden): 2,8
  • Solvabiliteit: 28%
  • De standaardmelkprijs voor leden-melkveehouders steeg met 57 procent procent ten opzichte van december 2020 in vergelijking met 37 procent voor de Belgische markt (bron BCZ).
  • Nabetaling voor leden die niet in opzeg zijn: € 0,90/hl
  • Dividendvoorstel aan Algemene Vergadering: 4%

Tekst en beeld: naar Milcobel 30 maart 2022

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Crisis in de Franse biologische sector
2 jun

Crisis in de Franse biologische sector

Is mijn (agrarische) vinding een octrooi waard?
2 jun

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Netwerkmoment
1 jun

Netwerkmoment welbevinden landbouwers op 19 juni in Hasselt

Biologisch product bindt stikstof uit de lucht
1 jun

Boerenbond neemt juridische stappen tegen Stikstofakkoord

VLIF-steun
1 jun

VLIF-dossier indienen mogelijk via het e-loket

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen melkprijs

Kaasfabriek Milcobel stilgelegd na vondst Listeria

Milcobel beslist standaard melkprijs: daling in mei 2023

Kaasfabriek Milcobel stilgelegd na vondst Listeria

Milcobel realiseert nettowinst van 4,4 miljoen euro in 2022

Milcobel beslist standaard melkprijs maart 2023

Milcobel beslist standaard melkprijs maart 2023

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
forfarmers melkveebedrijf.be

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren