• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Milcobel zet coöperatie in de schijnwerpers

Bedrijfsnieuws 21 juni 2019

Milcobel haalde in 2018 1,558 miljard liter melk op bij zijn 2.572 leden-leveraars. Dat is 66 miljoen liter meer dan in 2017, toen de coöperatie nog 94 leden meer telde. Een kort verslag van de jaarvergadering.
In totaal werd bij leden en derden samen 1,885 miljard liter aangekocht en er werd iets meer dan 79 miljoen liter verkocht. Dat maakt dat Milcobel in 2018 1,806 miljard liter verwerkte of 220 miljoen liter meer dan in 2017. De ledenmelk was goed voor gemiddeld 4,29 procent vet en 3,56 procent eiwit. Er werd een melkprijs uitbetaald van 0,3367 euro/liter. Dat is iets minder dan in 2017 (0,3676 euro/liter) maar meer dan in 2016 (0,2765 euro/liter).
Milcobel realiseerde in 2018 een omzet van 1,263 miljard euro. In 2017 was dat 1,210 miljard en in 2016 991 miljoen. Er werd met 16,649 miljoen euro nog minder geïnvesteerd in vaste activa dan voorgaande jaren. Het resultaat van de groep bedroeg 2,221 miljoen euro. Het eigen vermogen, dat gestadig stijgt, bedroeg in 2018 141,760 miljoen euro. De solvabiliteit blijft zowat stabiel op 25,50 procent. Milcobel beschikt over 2.043 medewerkers.
Een (h)echte coöperatie
“Ons coöperatiemodel blijft ook in de toekomst onze sterkte omdat we een echte en hechte coöperatie zijn”, verklaarde ceo Peter Koopman. Die kan je volgens hem herkennen aan vier pijlers:

  1. het aandeelhouderschap;
  2. de transactie, het leveren van melk;
  3. het gemeenschappelijk doel, de ledenmelk op de beste manier valoriseren;
  4. de betrokkenheid, de sturing van de coöperatie door zijn leden.

Gedragen engagementen
Voorzitter Dirk Ryckaert legde uit hoe de toekomststrategie wordt gedragen door de coöperatie. Zo zijn vier basis-engagementen tot stand gekomen via raadpleging van en interactie met de ledenstructuren.

  1. er een duidelijk engagement dat we onze melkvalorisatie zullen blijven baseren op meer kaas, dit zowel onder de vorm van ingrediëntenkaas als consumentenkaas.
  2. Milcobel wil de verscheidenheid van de ledenbedrijven als troef gaan uitspelen.
  3. de coöperatie Milcobel blijft de ontwikkeling van de ledenbedrijven volgen zodat de afname van de ledenmelk gegarandeerd blijft.
  4. Milcobel blijft fors inzetten op de ledenstructuren.

Gedifferentieerde melkstromen
Ceo Peter Koopman wil flexibel inspelen op de vraag van klanten op de markt. Voorzitter Dirk Ryckaert wil de verscheidenheid van de ledenbedrijven als troef gaan uitspelen. In feite zijn ze het roerend eens maar voor alle duidelijkheid gaat het over de differentiëring van de melkstromen: VLOG-melk, weidemelk, AA-melk en andere eisen van consumenten en retail. Melkveebedrijf had het daarover enkele maanden geleden al tijdens een dubbelinterview met Peter Koopman en Dirk Ryckaert.
“De verscheidenheid op onze boerderijen moeten we zien als een sterkte, als een troef, en er met verschillende melkstromen voor zorgen dat we een breed gamma aan producten, als het ware maatwerk, kunnen aanbieden aan onze klanten, zonder hierbij onze boerderijen een keurslijf op te leggen”, ceo Peter Koopman.
“Onze verscheidenheid is onze rijkdom”, zei Dirk Ryckaert. “Wij willen onze deelstromen ten volle valoriseren en uitspelen, zonder betutteling van onze leden maar met respect voor de eigenheid van iedereen. De melk die we nodig hebben in functie van de marktvraag zullen we halen op de plaatsen en bij de bedrijven, waar die melk ook te vinden is.”
Er zijn nu al 1.200 boeren, vooral in West-Vlaanderen, die samen 600 miljoen liter weidemelk produceren. Milcobel probeert een aantal differentiaties (weidemelk, VLOG, bezoeksmogelijkheid en andere duurzaamheidsfacetten) bij dezelfde melkveehouders te verenigen. Dat zou dan CPS-melk zijn, bestemd voor de Business Unit Consumer Products & Services.
Op 1 oktober 2019 wordt met gedifferentieerde melkstromen gestart bij Milcobel. Die gedifferentieerde melkophaling zal de CO2-voetafdruk niet verhogen, zo verzekerde de Milcobel-top.
Lees de volledige reportage van de hand van collega Jef Verhaeren in Melkveebedrijf editie juli&augustus 2019

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Boerenbond & Cera investeren samen in innovatie en de verdere verduurzaming van de land- en tuinbouw
30 jan

Boerenbond & Cera investeren in innovatie en de verduurzaming van de land- en tuinbouw

Nutrivice Consultancy Raf Nagels
30 jan

“Gezonde koeien zijn het belangrijkste, de rest komt dan vanzelf”

PODCAST | Kan kunstmest strooien nog wel uit?
27 jan

PODCAST | Blik op 2023: stikstofefficiëntie en plantversterking

Alrena
26 jan

Mest efficiënter uitrijden met het Alrena Section Control-systeem

Landbouwjaarprijzen in 2022 – eerste schattingen
26 jan

Eerste schatting van de landbouwjaarprijzen in 2022

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Boerenbond & Cera investeren samen in innovatie en de verdere verduurzaming van de land- en tuinbouw

Boerenbond & Cera investeren in innovatie en de verduurzaming van de land- en tuinbouw

Nutrivice Consultancy Raf Nagels

“Gezonde koeien zijn het belangrijkste, de rest komt dan vanzelf”

Verminder risico op melkziekte: AHV introduceert StartLac Paste

Van onze partner AHV

Verminder het risico op melkziekte: AHV introduceert StartLac Paste!

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren