• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

FrieslandCampina: hogere winst bij lagere omzet

Bedrijfsnieuws 6 maart 2017

De winst van Koninklijke FrieslandCampina N.V. is in 2016 toegenomen met 5,5 procent naar 362 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijfsresultaat daalde met 2,3 procent naar 563 miljoen euro. Gecorrigeerd voor de negatieve valuta-effecten van 30 miljoen euro is het bedrijfsresultaat 593 miljoen euro.
De marge bleef op niveau door de verkoop van meer producten met toegevoegde waarde, in vooral Azië, en lagere inkoopkosten. Het volume melk van de leden-melkveehouders nam met 7,1 procent toe naar 10,8 miljard kilo. Ondanks de groei van het volume nam de netto-omzet af met 1,9 procent naar 11,0 miljard euro als gevolg van negatieve valuta-effecten. De kasstroom uit operationele activiteiten daalde naar 850 miljoen euro door een hogere waarde van de voorraden ultimo 2016.
De melkprijs voor de leden-melkveehouders nam af met 6,9 procent naar 32,26 euro per 100 kilo melk door de lagere garantieprijs voor boerderijmelk. De waarde-creatie voor de leden (prestatietoeslag en reservering in ledenobligaties) nam toe met 15 miljoen euro naar 371 miljoen euro. Per 100 kilo melk is de waarde-creatie met 2,5 procent afgenomen tot 3,44 euro doordat het melkvolume sterker toenam dan de winst (verwateringseffect).
Roelof Joosten, ceo Royal FrieslandCampina: “We kijken terug op een turbulent jaar. In Afrika en het Midden-Oosten is de politieke en economische instabiliteit toegenomen. Het protectionisme in de wereld neemt toe. In de eerste helft van 2016 was het aanbod van melk in de Europese Unie zo groot dat basisproducten slechts onder de kostprijs verkocht konden worden. Vanaf mei herstelde de zuivelmarkt zich enigszins als gevolg van de afnemende melkproductie in een aantal Europese landen en de relatief lage voorraden bij afnemers. FrieslandCampina heeft hierop ingespeeld door tijdig prijsverhogingen door te voeren in het kaas- en botersegment. Voor het komend jaar zal de slagvaardigheid van de onderneming meer centraal komen te staan om tijdig te kunnen inspelen op de snelle veranderingen in de markt.”
FrieslandCampina heeft vestigingen in 33 landen met in totaal bijna 22.000 medewerkers. De producten van FrieslandCampina vinden hun weg naar meer dan 100 landen. Het centrale kantoor van de onderneming is gevestigd in Amersfoort. Met ruim 19.000 leden-melkveehouders in Nederland, Duitsland en België is FrieslandCampina een van de grootste zuivelcoöperaties ter wereld.
Bron: Voorstelling jaarverslag FrieslandCampina – 2 maart 2017
 
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken
3 feb

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?
3 feb

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond
3 feb

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond®

Amazone biedt 7 jaar garantie tegen roesten kunstmeststrooiers
3 feb

Amazone biedt 7 jaar garantie tegen roesten kunstmeststrooiers

Arkink: Als je met één persoon melkt, moet het gewoon goed lopen
3 feb

“Als je met één persoon melkt, moet het gewoon goed lopen”

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond®

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren