• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Gezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • Zomeractie
  • FR

Meer Korte Keten op en rond de Tafel

Ondernemen 17 mei 2022

Meer Korte Keten op en rond de Tafel

De volgende jaren wil Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits de Korte Keten versterken. Dat heeft ze gezegd naar aanleiding van de opening van de vijfde Week van de Korte Keten op Kaas- en Zuivelboerderij ‘t Baliehof in het West-Vlaamse Jabbeke. Vandaag realiseert één op zeven Vlaamse landbouwers een deel van zijn of haar omzet via korte keten. Minister Crevits streeft ernaar om samen met vele partners tegen 2027 dat aantal op één op vijf te brengen of 1000 extra boeren die op één of andere manier aan Korte Keten doen.

“Een week lang kunnen de Vlamingen genieten van allerlei activiteiten rond de Korte Keten. Er valt her en der veel te proeven en te beleven. Onderzoek wijst uit dat de liefde van de Vlaamse gezinnen voor lokale producten toeneemt. We grijpen dit moment samen met heel wat partners aan om de Korte Keten de volgende jaren te versterken. We doen dat met de slogan ‘Meer Korte Keten op en rond de Tafel’ en mikken op 1.000 extra boeren die tegen 2027 de wereld van de Korte Keten naar eigen keuze binnen stappen.” Hilde Crevits

Consument is bereid om meer lokale voeding te kopen

Vlaanderen telt ruim 3.000 professionele Korte Keten bedrijven. De omzet van de hoeveverkoop in 2021 lag op 82 miljoen euro. Bijna een vijfde hoger dan in 2019, voor corona. Onderzoek van VLAM geeft aan dat de helft van de Vlaamse gezinnen in de toekomst meer lokale voeding wil kopen en een derde zegt dat nu al vaak te doen. Ongeveer één op de vijf Vlamingen koopt al eens op de hoeve en doet dit gemiddeld 12 keer per jaar voor een bedrag van 161 euro. Vorig jaar vonden zo’n 140.000 huishoudens de weg naar de boerenmarkt of een buurderij.

Startschot vijfde editie

Voor de vijfde keer werken de Vlaamse provincies, het departement Landbouw & Visserij, het Steunpunt korte keten en VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) in nauw overleg samen voor de organisatie van de Week van de Korte Keten. Bedoeling is de verschillende vormen van Korte Keten in Vlaanderen bekender te maken en het succes ervan te vergroten.

De initiatiefnemers zijn zeer actief geweest om van de lustrumeditie een succes te maken. Er werd een breed palet aan deelnemers bekomen die het publiek een inspirerend bezoek zullen bezorgen. De producenten werkten tal van formules uit; van de traditionele opendeurdagen, proeverijen, wandel- en fietstochten tot concerten op de boerderij en een maaltijdbox met producten recht van bij de boer. Centraal staat natuurlijk het unieke verhaal dat elke producent te vertellen heeft over zijn bedrijf. Alle deelnemers in jouw streek zijn makkelijk te vinden op wwww.weekvandekorteketen.be/agenda.

Hoevezuivel in Jabbeke

De perslancering gebeurde op Kaas- en Zuivelboerderij ‘t Baliehof in Jabbeke. Zaakvoerders Luc, Krista en Sofie Callemeyn gebruiken de melk van hun 90 koeien voor de ambachtelijke bereiding van verse hoeveproducten, desserts en lekkere boerenkazen. Ze verkopen deze rechtstreeks aan de eindconsument via hun webshop, hun hoevewinkel en op de markt. Maar daar blijft het niet bij: ze verkopen ook producten van collega’s en hebben een webshop.

Korte Keten versterken

Minister Crevits wil de Korte Keten versterken en heeft de nieuwe visienota “Meer korte keten op en rond de tafel” klaar. Vandaag realiseert één op zeven Vlaamse landbouwers een deel van zijn of haar omzet via korte keten. Het doel is omdat cijfer op één op vijf te brengen tegen 2027. De bedoeling is om landbouwers nog meer te informeren over; verdienmodellen, samenwerkingsprojecten op te zetten, sectoren zoals de horeca te betrekken, kennis samen te brengen, aandacht te hebben voor de mogelijkheden van online verkoop en ook de consument nog meer te informeren en te sensibiliseren. Met deze initiatieven wil minister Crevits samen met heel wat partners het voedsel tot meer voedselvaardigheid komen.

Belangrijk is ook de rendabiliteit van bedrijven te verhogen. Via opleiding en advies willen diverse partners de landbouwers ondersteuning bieden aan alle aspecten van een goede bedrijfsvoering op het bedrijf. Onder het motto “meten is weten”, behoort daar ook inzicht bij in bedrijfseconomische cijfers bij. Vandaag zijn zowel ILVO, het Steunpunt Korte Keten en het departement Landbouw en Visserij al gestart met het verzamelen van gegevens om een analyse van de kosten, opbrengsten en andere financiële kengetallen uit te voeren.

De aanpak is het resultaat van een samenwerking tussen verschillende partners nl. het departement Landbouw en Visserij, VLAM, Steunpunt korte keten, ILVO, Boerenbond, ABS, Groene Kring, jong ABS, Bioforum, CSA-Netwerk Vlaanderen en de Korte keten Alliantie.

Bron: Departement Landbouw & Visserij

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Valtra brengt de 6e generatie S Serie uit
25 sep

Valtra brengt de 6e generatie S Serie uit

Lactalis gestraft voor overtredingen van de Dairy Code
25 sep

Lactalis gestraft voor overtredingen van de Dairy Code

BouMatic introduceert nieuwe generatie Gemini-melkrobot
21 sep

BouMatic introduceert nieuwe generatie Gemini-melkrobot

"Spotsprayen is onkruidbestrijding van de toekomst"
21 sep

"Spotsprayen is onkruidbestrijding van de toekomst"

Aftellen naar de werktuigendagen
21 sep

Aftellen naar de Werktuigendagen

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen ondernemen

Vlaanderen startklaar voor Anuga 2023

Vlaanderen startklaar voor Anuga 2023

Werktuigendagen: departement focust op bufferstroken en bodempaspoort

Werktuigendagen: departement focust op bufferstroken, VLIF en bodempaspoort

Uitzonderlijk broedsucces van velduil in Westhoek dankzij samenwerking landbouwers

Uitzonderlijk broedsucces van velduil in Westhoek dankzij samenwerking landbouwers

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Logo AHV Benelux
forfarmers melkveebedrijf.be

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Compost
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • ForFarmers
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Zomeractie 2023
  • FR
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren