• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Gezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • Proxani
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Online spel laat leerlingen secundair complexe boerenleven begrijpen

Management 31 oktober 2016

Op donderdag 27 oktober werd op het Koeweidehof in Merchtem Farmony – een simulatiespel waarbij de speler in de huid kruipt van een Vlaamse land- of tuinbouwer en zijn bedrijf zo duurzaam mogelijk moet runnen – gelanceerd.
De leerlingen uit het 4de jaar wetenschappen van Sint-Donatus Bovenbouw gingen de uitdaging aan om enkele spelletjes te spelen tegen de bedrijfsleiders, Bart en Marijke Vanderstraeten – d’Hertefelt.
Hoe houdt een landbouwer zijn bodem gezond of verbetert hij het welzijn van zijn dieren? Hoe zorgt hij voor een financieel weerbaar bedrijf of een goede relatie met zijn buren? Al spelend ontdekken jongeren welke initiatieven land- en tuinbouwers vandaag nemen om hun productie te verduurzamen op zowel ecologisch, economisch als sociaal vlak.
Farmony laat toe om in een onderwijscontext het complexe begrip duurzaamheid uit te leggen aan de hand van een concreet voorbeeld: de Vlaamse landbouw. Jongeren ervaren het belang maar ook de moeilijkheid om een evenwicht na te streven tussen ecologische, economische en sociale aspecten van duurzaamheid.
Vier lesbundels helpen leerkrachten de ervaringen van de leerlingen te kaderen. Een klassikale nabespreking wordt daarbij gestoffeerd met voorbeelden uit de spelverslagen van de leerlingen zelf.
Farmony richt zich tot leerlingen uit de 2de en 3de graad van het secundair onderwijs en sluit aan bij vakken uit zowel wetenschappelijke, economische als humane studierichtingen. Het is een online spel waardoor het ook door een breed publiek of binnen jeugdwerking kan worden gespeeld.
Het spel werd gerealiseerd door Plattelandsklassen, Centrum Agrarische Geschiedenis en Vliegwerk, met de steun van Boerenbond, Landelijke Gilden, KU Leuven, ILVO, het Innovatiesteunpunt, het VAF (Gamefonds) en de Vlaamse Overheid.
Farmony gebruikt elementen van gamification om informatie op een dynamische en aantrekkelijke manier over te brengen, volgens Femke Paulussen, die in opdracht van Plattelandsklassen en Centrum Agrarische Geschiedenis het spel ontwikkelde. “In dit game is het spelelement een attractief middel om de verduurzaming binnen de landbouwsector in kaart te brengen. Het competitieve aspect zet jongeren op een positieve manier aan om zich te verdiepen in deze thematiek. Daarbij dagen spelers niet alleen elkaar uit om meer spellen te winnen, ze volgen ook hun eigen evolutie en leerproces op spelniveau.”
Meer informatie:
www.farmony.be  waar je toegang tot en duiding bij het spel krijgt
Bron: Mededeling Landelijke Gilden – 28 oktober 2016
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
“GAIA-indoctrinatie bij schoolkinderen in België”
30 nov

“GAIA-indoctrinatie bij schoolkinderen in België”

Plantensuikers als vaccin tegen maagwormen
29 nov

Plantensuikers als vaccin tegen maagwormen

Landbouworganisaties pleiten voor snelle uitvoering mestactieplan
29 nov

Landbouworganisaties pleiten voor snelle uitvoering mestactieplan

Agribex MVB
29 nov

Profiteer van onze beursactie tijdens Agribex 2023

OCI Global lanceert Dynamon meststof
28 nov

OCI Global lanceert Dynamon meststof

Toon meer
Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Lely Sphere: Innovatief, circulair, en winnaar Zilveren Hoef

Van onze partner Lely

Lely Sphere: Innovatief, circulair, en winnaar Zilveren Hoef

“GAIA-indoctrinatie bij schoolkinderen in België”

“GAIA-indoctrinatie bij schoolkinderen in België”

Resultaten uit de praktijk maken PMR+ een blijver

Van onze partner De Heus

Resultaten uit de praktijk maken PMR+ een blijver

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Logo AHV Benelux

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Adverteren
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Compost
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • Proxani
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren