Vandaag start de eerste Lekker van bij ons-week, een initiatief van VLAM om consumenten bewust te laten kiezen voor lokale voeding. Uit een recent VLAM-onderzoek blijkt dat de Vlaming overtuigd is van producten van eigen bodem, maar dit niet altijd omzet in aankoopgedrag. De resultaten bieden nieuwe inzichten in hoe herkomst meespeelt bij voedingsaankopen en sluiten aan bij het onderzoek dat Boerenbond gisteren publiceerde naar aanleiding van de Dag van de Landbouw.
3 op de 4 vindt dat we meer inlandse voeding moeten kopen
Uit de VLAM-barometer naar koop- en kookkeuzes (iVOX, mei 2025) blijkt dat 47% van de Vlaamse gezinnen belang hecht aan het land van herkomst bij de aankoop van verse voeding. Bijna al deze consumenten kiezen het liefst voor inlandse producten. Meer dan 95% verkiest Belgische eieren, aardappelen en melk.
Waarom lokaal? Milieu, economie en vertrouwen
De voorkeur voor lokale voeding wordt vooral gedreven door milieuoverwegingen en steun aan de eigen economie. Vlamingen gaan ervan uit dat inlandse producten een kleinere ecologische voetafdruk hebben dankzij kortere ketens en minder transport. Lokale aankopen worden ook gezien als een manier om onze boeren en economie te versterken. Daarnaast spelen vertrouwen en kwaliteit een belangrijke rol: voeding van bij ons wordt geassocieerd met strenge normen, versheid en smaak.
Intentie is er, trend is positief
Net zoals Boerenbond vaststelde, blijkt uit het VLAM-onderzoek een sterke wil om lokaal te kopen: 3 op de 4 Vlamingen vindt dat we met zijn allen meer Belgische voedingsproducten zouden moeten kopen. Dat aandeel stijgt: in 2023 was dit nog 2 op de 3. Daarnaast geeft 51% aan in de toekomst nog vaker voor lokale producten te willen kiezen. Momenteel zijn het vooral 55- tot 64-jarigen die vaak kiezen voor lokale producten, terwijl de intentie het grootst is bij 18- tot 34-jarigen.
Een grotere zichtbaarheid op het moment van aankoop kan consumenten een duwtje in de rug geven om ook effectief een inlands product te kopen. Slechts 49% van de Vlamingen vindt dat Belgische producten momenteel makkelijk herkenbaar zijn in de winkel.
VLAM zet aan tot actie
“Deze onderzoeken tonen aan dat de Vlaming veel vertrouwen heeft in landbouwproducten van eigen bodem. We stellen een positieve trend vast in de interesse voor lokale voeding. Met de Lekker van bij ons-week willen we die trend versterken en consumenten blijven inspireren om te kiezen voor producten van bij ons,” zegt Filip Fontaine, CEO van VLAM. Ook Vlaams minister van Landbouw Jo Brouns denkt dat de Vlaming nog meer de lokale reflex kan maken. “We weten dat de Vlaming lokaal wíl kopen. Nu is het moment om dat ook effectief te doen. Wie kiest voor voeding van bij ons, kiest tegelijk voor versheid, kwaliteit én duurzaamheid.”
Bron: VLAM




