• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Wat als jij het morgen moet uitleggen voor de camera?

Actueel 4 april 2018

Sinds de dioxinecrisis van 1999 overkomt het de landbouwsector regelmatig: in binnen- of buitenland breekt een crisissituatie in de voedingsketen uit of valt er een cameraploeg binnen in een stal of slachthuis. Het gevolg: het land staat in rep en roer en iemand moet het uitleggen voor de camera. Wat als die twijfelachtige eer jou de volgende keer te beurt valt? Ben jij daar dan klaar voor?
Uit personderzoek in het kader van het Europese SUFISA-project (KU Leuven) blijkt dat de vertegenwoordigers van de gangbare landbouw weinig in de pers komen. Maar net bij crisissituaties vindt de journalist wel de weg naar de landbouwer.
Op dat moment draagt de man of vrouw voor de camera dus de grote verantwoordelijkheid om de gangbare landbouw op een correcte en aanvaardbare manier uit te dragen naar het grote publiek. En dat terwijl hij of zij net dan vooral het eigen bedrijf voor ogen heeft en daar de schade wil beperken.
Tijd voor crisismanagement en crisiscommunicatie dus. Het aprilnummer van het vakblad Melkveebedrijf focust op de problematiek en pakt uit met een lijvig artikel ter zake. Het valt op 4 april bij de abonnees in de bus.
Hierbij alvast enkele tips:

  • Communiceren doe je elke dag. Ook als je niet communiceert.
  • Wees je ervan bewust dat er een volgende crisis komt. De vraag is niet ‘of’ maar ‘wanneer’ ze komt. Wees dus voorbereid. Crisiscommunicatie bereid je voor ‘in vredestijd’.
  • Van één zaak kan je zeker zijn: een crisis valt altijd op een slecht moment.
  • Vraag je af wie je woordvoerder zal zijn als de camera’s bij jou voor de deur staan. Ben jij dat zelf? Wat kan en wil je dan vertellen? En wat niet?
  • ‘De andere sector’ bestaat niet. Landbouwers zitten allemaal in hetzelfde schuitje en vormen samen het imago van de landbouwsector.
  • Wees authentiek en vertel je verhaal. Zo bouw je geloofwaardigheid op. Vraag je daarbij niet af ‘wat de buren en de familie ervan zullen denken’ en wees niet bang voor negatieve reacties. Die zullen er sowieso komen. Maar positieve ook.
  • Het is niet erg wanneer je iets niet weet. Zeg dat gewoon. Vind geen dingen uit en ga niet uit van veronderstellingen. Zeg niet zomaar iets.
  • Wees eerlijk en transparant. Als je boert zoals het hoort, dan heb je niets te verbergen en heel veel te tonen.

Bron: Hilde De Wachter – Melkveebedrijf editie april 2018
 
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Lunchwebinars
2 feb

Lunchwebinars over het nieuwe GLB 2023-2027

China zegt met succes 3 ‘superkoeien’ te hebben gekloond: die zouden jaarlijks 18 ton melk per koe kunnen produceren
2 feb

Het klonen van koeien die jaarlijks 18 ton melk kunnen produceren is succesvol in China

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak
2 feb

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

Voor het eerst sinds 2011 BSE gekkekoeienziekte aangetroffen bij Nederlands rund
1 feb

Voor het eerst sinds 2011 BSE aangetroffen bij Nederlands rund

Zeventien demonstratieprojecten voor duurzame landbouw en dertien operationele groepen EIP krijgen groen licht
31 jan

Groen licht voor 17 demonstratieprojecten en 13 operationele groepen voor duurzame landbouw

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Lunchwebinars

Lunchwebinars over het nieuwe GLB 2023-2027

China zegt met succes 3 ‘superkoeien’ te hebben gekloond: die zouden jaarlijks 18 ton melk per koe kunnen produceren

Het klonen van koeien die jaarlijks 18 ton melk kunnen produceren is succesvol in China

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren