• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Gezondheid
  • Fokkerij
  • Melkwinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • Kennispartners
      • Speerstra Feed Ingredients
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Proxani
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Wat als jij het morgen moet uitleggen voor de camera?

Actueel 4 april 2018

Sinds de dioxinecrisis van 1999 overkomt het de landbouwsector regelmatig: in binnen- of buitenland breekt een crisissituatie in de voedingsketen uit of valt er een cameraploeg binnen in een stal of slachthuis. Het gevolg: het land staat in rep en roer en iemand moet het uitleggen voor de camera. Wat als die twijfelachtige eer jou de volgende keer te beurt valt? Ben jij daar dan klaar voor?
Uit personderzoek in het kader van het Europese SUFISA-project (KU Leuven) blijkt dat de vertegenwoordigers van de gangbare landbouw weinig in de pers komen. Maar net bij crisissituaties vindt de journalist wel de weg naar de landbouwer.
Op dat moment draagt de man of vrouw voor de camera dus de grote verantwoordelijkheid om de gangbare landbouw op een correcte en aanvaardbare manier uit te dragen naar het grote publiek. En dat terwijl hij of zij net dan vooral het eigen bedrijf voor ogen heeft en daar de schade wil beperken.
Tijd voor crisismanagement en crisiscommunicatie dus. Het aprilnummer van het vakblad Melkveebedrijf focust op de problematiek en pakt uit met een lijvig artikel ter zake. Het valt op 4 april bij de abonnees in de bus.
Hierbij alvast enkele tips:

  • Communiceren doe je elke dag. Ook als je niet communiceert.
  • Wees je ervan bewust dat er een volgende crisis komt. De vraag is niet ‘of’ maar ‘wanneer’ ze komt. Wees dus voorbereid. Crisiscommunicatie bereid je voor ‘in vredestijd’.
  • Van één zaak kan je zeker zijn: een crisis valt altijd op een slecht moment.
  • Vraag je af wie je woordvoerder zal zijn als de camera’s bij jou voor de deur staan. Ben jij dat zelf? Wat kan en wil je dan vertellen? En wat niet?
  • ‘De andere sector’ bestaat niet. Landbouwers zitten allemaal in hetzelfde schuitje en vormen samen het imago van de landbouwsector.
  • Wees authentiek en vertel je verhaal. Zo bouw je geloofwaardigheid op. Vraag je daarbij niet af ‘wat de buren en de familie ervan zullen denken’ en wees niet bang voor negatieve reacties. Die zullen er sowieso komen. Maar positieve ook.
  • Het is niet erg wanneer je iets niet weet. Zeg dat gewoon. Vind geen dingen uit en ga niet uit van veronderstellingen. Zeg niet zomaar iets.
  • Wees eerlijk en transparant. Als je boert zoals het hoort, dan heb je niets te verbergen en heel veel te tonen.

Bron: Hilde De Wachter – Melkveebedrijf editie april 2018
 
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit
22 mei

Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”
22 mei

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”

Milcobel verhoogt melkprijs mei met 0,75 EUR/100 liter
21 mei

Milcobel verhoogt melkprijs mei met 0,75 EUR/100 liter

Nieuwe Case IH Farmall C: meer prestaties, functies en keuze
21 mei

Nieuwe Case IH Farmall C: meer prestaties, functies en keuze

Nieuwe rassen Engels raaigras en rietzwenkgras op Belgische rassenlijst
20 mei

Nieuwe rassen Engels raaigras en rietzwenkgras op Belgische rassenlijst

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit

Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”

Minder melk, minder stress: 56% daling binnen 24 uur

Van onze partner AHV

Minder melk, minder stress: 56% daling binnen 24 uur

Footer

Onze vakpartners

Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Logo AHV Benelux
Speersta logo png

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Adverteren
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Compost
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Proxani
    • Speerstra
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Cookiebeleid
  • Disclaimer