• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Gezondheid
  • Fokkerij
  • Melkwinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • Kennispartners
      • Speerstra Feed Ingredients
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Proxani
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Waarom reageert het prijzenobservatorium niet?

Actueel 12 september 2014

 

Dat vraagt het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) zich af in een reactie op de Panorama-reportage van 11 september. “Wij zien onze jarenlange opmerkingen over prijsdruk bevestigd in de reportage”, zegt Guy Depraetere, algemeen secretaris ABS.

De hard-discounters voeren de strijd om de consument verder op door steeds lagere prijzen te hanteren. De recente komst van Albert Heyn naar België heeft deze strijd om de klant nog verscherpt. De andere grootdistributeurs geven zich niet zomaar gewonnen en gaan evengoed mee in deze neerwaartse prijzen spiraal. Op het eerste zicht lijkt de consument als winnaar uit dit gevecht te komen, de realiteit is echter veel minder rooskleurig. Ziedaar de teneur van de VRT-reportage.

Het ABS prijst in een persmededeling de moedige getuigenissen. Die waren inderdaad frappant: leveranciers worden uitgespeeld tegen elkaar. De goedkoopste mag leveren, anderen vallen uit de boot. Depraetere herinnert aan de toestanden met de varkensvleesleveranciers bij Delhaize in de zomer van 2011. “Uiteindelijk hadden twee leveranciers het lef om niet te willen ingaan op de opgelegde en onverantwoorde prijsdaling van 2 procent. Het ABS bracht dit voorbeeld aan het daglicht, met na lang onderhandelen een toegift vanwege Delhaize naar de varkenshouders toe als resultaat.”

Het ABS klaagt aan dat langdurige handelsrelaties geen certitude meer zijn in de wereld van toelevering en grootdistributeurs. Voor een beperkt aantal producten worden nog contracten voor een langere periode gemaakt, maar ook hier is het de goedkoopste die mag leveren. Voor de landbouworganisatie is het duidelijk dat voedselverwerkers en groothandelaars slechts een doorgeefluik zijn. “Zij trachten de verliezen te beperken en schuiven het verlies door naar de landbouwer die aan het begin van de keten staat en geen enkele inspraak heeft in de prijsvorming. Die gebeurt op bedenkelijke wijze aan onderhandelingstafels in distributiecentra en kantoren van de almachtige grootdistributie. De landbouwer produceert en wacht bang af wat hij krijgt voor zijn product. Dát is de enige en harde realiteit!”

Het ABS vraagt zich ons dan ook af hoe het komt dat er met het prijzenobservatorium niets gedaan wordt. “Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Het is duidelijk dat de primaire producent de zwakste is in de keten en dat deze schakel op springen staat.”

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit
22 mei

Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”
22 mei

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”

Milcobel verhoogt melkprijs mei met 0,75 EUR/100 liter
21 mei

Milcobel verhoogt melkprijs mei met 0,75 EUR/100 liter

Nieuwe Case IH Farmall C: meer prestaties, functies en keuze
21 mei

Nieuwe Case IH Farmall C: meer prestaties, functies en keuze

Nieuwe rassen Engels raaigras en rietzwenkgras op Belgische rassenlijst
20 mei

Nieuwe rassen Engels raaigras en rietzwenkgras op Belgische rassenlijst

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit

Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”

Minder melk, minder stress: 56% daling binnen 24 uur

Van onze partner AHV

Minder melk, minder stress: 56% daling binnen 24 uur

Footer

Onze vakpartners

Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Logo AHV Benelux
Speersta logo png

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Adverteren
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Compost
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Proxani
    • Speerstra
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Cookiebeleid
  • Disclaimer