• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Gezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • Proxani
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Waarom reageert het prijzenobservatorium niet?

Actueel 12 september 2014

 

Dat vraagt het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) zich af in een reactie op de Panorama-reportage van 11 september. “Wij zien onze jarenlange opmerkingen over prijsdruk bevestigd in de reportage”, zegt Guy Depraetere, algemeen secretaris ABS.

De hard-discounters voeren de strijd om de consument verder op door steeds lagere prijzen te hanteren. De recente komst van Albert Heyn naar België heeft deze strijd om de klant nog verscherpt. De andere grootdistributeurs geven zich niet zomaar gewonnen en gaan evengoed mee in deze neerwaartse prijzen spiraal. Op het eerste zicht lijkt de consument als winnaar uit dit gevecht te komen, de realiteit is echter veel minder rooskleurig. Ziedaar de teneur van de VRT-reportage.

Het ABS prijst in een persmededeling de moedige getuigenissen. Die waren inderdaad frappant: leveranciers worden uitgespeeld tegen elkaar. De goedkoopste mag leveren, anderen vallen uit de boot. Depraetere herinnert aan de toestanden met de varkensvleesleveranciers bij Delhaize in de zomer van 2011. “Uiteindelijk hadden twee leveranciers het lef om niet te willen ingaan op de opgelegde en onverantwoorde prijsdaling van 2 procent. Het ABS bracht dit voorbeeld aan het daglicht, met na lang onderhandelen een toegift vanwege Delhaize naar de varkenshouders toe als resultaat.”

Het ABS klaagt aan dat langdurige handelsrelaties geen certitude meer zijn in de wereld van toelevering en grootdistributeurs. Voor een beperkt aantal producten worden nog contracten voor een langere periode gemaakt, maar ook hier is het de goedkoopste die mag leveren. Voor de landbouworganisatie is het duidelijk dat voedselverwerkers en groothandelaars slechts een doorgeefluik zijn. “Zij trachten de verliezen te beperken en schuiven het verlies door naar de landbouwer die aan het begin van de keten staat en geen enkele inspraak heeft in de prijsvorming. Die gebeurt op bedenkelijke wijze aan onderhandelingstafels in distributiecentra en kantoren van de almachtige grootdistributie. De landbouwer produceert en wacht bang af wat hij krijgt voor zijn product. Dát is de enige en harde realiteit!”

Het ABS vraagt zich ons dan ook af hoe het komt dat er met het prijzenobservatorium niets gedaan wordt. “Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Het is duidelijk dat de primaire producent de zwakste is in de keten en dat deze schakel op springen staat.”

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Landbouwers getroffen door stikstofakkoord dreigen in de kou te blijven
6 dec

Landbouwers getroffen door stikstofakkoord dreigen in de kou te blijven

Lidl gecertificeerd voor On the way to PlanetProof-keurmerk
5 dec

Lidl gecertificeerd voor On the way to PlanetProof-keurmerk

GLB 2023-2027 in de kijker op Agribex
5 dec

GLB 2023-2027 in de kijker op Agribex

Raad van State
5 dec

Nieuw vennootschapsrecht vanaf 2024

Unieke najaarsactie bij aanschaf van een Triotrac zelfrijder
5 dec

Laatste kans! Unieke actie bij aanschaf van een Triotrac zelfrijder

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Landbouwers getroffen door stikstofakkoord dreigen in de kou te blijven

Landbouwers getroffen door stikstofakkoord dreigen in de kou te blijven

Lidl gecertificeerd voor On the way to PlanetProof-keurmerk

Lidl gecertificeerd voor On the way to PlanetProof-keurmerk

In gesprek op de Agritechnica: Alles-onder-één-dak met Yara Plus en de CO2-voetafdruk in gehele voedselketen

Van onze partner Yara

In gesprek op de Agritechnica: Alles-onder-één-dak met Yara Plus en de CO2-voetafdruk in gehele voedselketen

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Logo AHV Benelux

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Adverteren
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Compost
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • Proxani
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren