• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Vakgerichte post nog steeds belangrijkste informatiebron

Actueel Onderzoek 9 oktober 2013

Vakgerichte post

Nog steeds lezen bijna alle Vlaamse landbouwers vakgerichte post die bij hen in de bus valt. Twee derde van de landbouwers bezoekt wel eens een website van een leverancier nadat ze post hebben ontvangen. Zoveel blijkt uit een onderzoek afgelopen maanden door Rekad, uitgeverij van o.a. dit tijdschrift, in samenwerking met het Nederlandse marktonderzoeksbureau Prosu Databased Marketing.
Tekst: Franky De Letter
Beeld: Twan Wiermans

Landbouwers zijn via steeds meer kanalen goed te bereiken. Gemiddeld lezen Vlaamse landbouwers 2 uur per week vakinformatie in vakbladen. Online is dit ongeveer 1 uur per week. Vakbladen worden het liefst op papier gelezen. De impact van online-informatie groeit echter. Volgens de enquête wil een vijfde van de landbouwers er zelfs voor betalen. Absolute voorwaarde is wel dat de informatie actueel, snel en onafhankelijk is.

Wegen

Blijkt dat 65 procent van de landbouwers wel eens telefonisch benaderd wordt voor bedrijfsgerelateerde aanbiedingen. Wanneer deze telefoongesprekken over echte bedrijfsrelevante zaken gaan staan landbouwers open voor een gesprek.
Het grootste deel van de ondervraagden maakt gebruik van het internet, vooral om informatie op te zoeken, e-mails te lezen en voor bankzaken. Landbouwers gebruiken ongeveer drie kwartier per dag het internet, waarvan een half uur zakelijk wordt gespendeerd. De helft van de landbouwers bezoekt regelmatig de websites van de belangrijkste leveranciers. 32 procent verklaarde via het internet een nieuwe leverancier gevonden te hebben. 54 procent koopt producten via het internet, dit hoewel zij nog niet overtuigd dat dit goedkoper kan dan via reguliere kanalen. Het grootste deel van de landbouwers ontvangt gemiddeld niet meer dan 10 vakgerichte e-mails per week.
Landbouwers zijn geïnteresseerd in onafhankelijke vakinformatie. E-mailnieuwsbrieven van toeleveranciers zien ze niet als spam. Ze willen immers graag geïnformeerd worden over alle facetten van hun bedrijf. Wel is het belangrijk voor leveranciers dat zij de nieuwsbrief goed afstemmen op de doelgroep.
Sociale media worden nog weinig gebruikt onder landbouwers in Vlaanderen. De grootste profielsite onder landbouwers is Facebook. Het meest gebruikte sociale medium door landbouwers is YouTube. Gemiddeld besteden landbouwers 1 uur per week aan sociale media. Hiervan wordt de meeste tijd doorgebracht op YouTube.

Middelen

Zowel e-mails (98 procent) als sociale media (91 procent) worden nog voornamelijk via de PC benaderd. Na de PC wordt e-mail het meest via de smartphone benaderd (7 procent) en daarna het meeste via tablets benaderd (8 procent).
92 procent van de ondervraagden bezit op dit moment een mobiele telefoon, 13 procent heeft een smartphone en 19 procent van de ondervraagde landbouwers zonder smartphone verwacht ‘in de nabije toekomst’ een smartphone te bezitten. Landbouwers bezitten een smartphone om te kunnen bellen, sms-en en internetten. Ook foto’s maken en e-mailen zijn redenen om een smartphone te hebben. Samsung is veruit het populairste merk onder landbouwers. Nokia staat bij landbouwers op de tweede plek.
13 procent bezit op dit moment een tablet; 20 procent van de ondervraagden zonder tablet verwacht ‘in de nabije toekomst’ een tablet te bezitten. Landbouwers hebben een tablet om te internetten en e-mailen. Apple is veruit het populairste tabletmerk onder landbouwers. Samsung staat op de tweede plek.
45 procent van de smartphone- en tabletbezitters gebruikt momenteel applicaties; 30 procent hiervan gebruikt ze ook voor bedrijfsgerelateerde doeleinden.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Lunchwebinars
2 feb

Lunchwebinars over het nieuwe GLB 2023-2027

China zegt met succes 3 ‘superkoeien’ te hebben gekloond: die zouden jaarlijks 18 ton melk per koe kunnen produceren
2 feb

Het klonen van koeien die jaarlijks 18 ton melk kunnen produceren is succesvol in China

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak
2 feb

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

Voor het eerst sinds 2011 BSE gekkekoeienziekte aangetroffen bij Nederlands rund
1 feb

Voor het eerst sinds 2011 BSE aangetroffen bij Nederlands rund

Zeventien demonstratieprojecten voor duurzame landbouw en dertien operationele groepen EIP krijgen groen licht
31 jan

Groen licht voor 17 demonstratieprojecten en 13 operationele groepen voor duurzame landbouw

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Lunchwebinars

Lunchwebinars over het nieuwe GLB 2023-2027

China zegt met succes 3 ‘superkoeien’ te hebben gekloond: die zouden jaarlijks 18 ton melk per koe kunnen produceren

Het klonen van koeien die jaarlijks 18 ton melk kunnen produceren is succesvol in China

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren