• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Kennis over zuivel bij 18- tot 30-jarigen ondermaats

Actueel Onderzoek 31 mei 2018

Vrijdag 1 juni 2018 is het Wereldmelkdag. Naar aanleiding daarvan liet VLAM een omvangrijke enquête uitvoeren naar het zuivelgebruik van jongvolwassenen. Daaruit blijkt dat millennials positief staan ten opzichte van zuivelproducten: ze vinden ze vanzelfsprekend, gezond, kwaliteitsvol en lekker. Daartegenover staat wel dat ze weinig weten over zuivel – zeker bij de 18- tot 24-jarigen is de kennis laag. De meerderheid van hen heeft bijvoorbeeld geen idee in welke zone van de voedingsdriehoek zuivelproducten thuishoren.
Dat zuivel goed is voor je botten, dat weten 7 op de 10 van de millennials nog wel. Maar voor de rest is hun kennis over de gezondheidsaspecten van melk en zuivel geen hoogvlieger. Zo denkt ongeveer de helft van hen dat veel mensen lactose-intolerant zijn (wat bij ons helemaal niet zo is) en weten 6 op de 10 millennials niet dat veel mensen die lactose-intolerant zijn wél nog een zekere hoeveelheid zuivelproducten mogen eten.
Nog eens 6 op de 10 twijfelen bij de vraag of melkproducten het risico op kanker, hart- en vaatziekten en diabetes verhogen. Onterecht, er zijn zelfs sterke aanwijzingen dat ze het risico op darmkanker en diabetes type 2 (in het bijzonder voor yoghurt) helpen verlagen. Dat wordt ook bevestigd door de voedingsdriehoek, waar melk, yoghurt en kaas deel uitmaken van de lichtgroene zone. Slechts 3 op de 10 jonge respondenten bevestigen dat melk niét thuishoort in de rode zone van de voedingsdriehoek…
Inge Coene, voedingsdeskundige en voedingsvoorlichter bij VLAM: “Dat zijn opmerkelijke resultaten. We zien dat de feitelijke kennis van melk en zuivel bij de jongere generatie achteruitgaat en dat baart ons zorgen. Daarom hebben we als VLAM besloten om diverse initiatieven te nemen richting millennials: we lanceren meteen een quiz over melk en zuivel, waar millennials hun eigen kennis kunnen testen. Daarnaast plannen we vanaf het nieuwe academiejaar ook acties op sociale media en in real life. VLAM zal de actuele kennis – en de melkveehouder zelf – letterlijk naar het kot van onze studenten brengen!”
Gelukkig is er ook goed nieuws te melden: millennials hebben een positief beeld van zuivel en gebruiken het graag. 87 procent van hen vindt zuivelproducten lekker en 86 procent vindt ze passen in een hedendaagse levensstijl. 82 procent vindt ze kwaliteitsvol en voor 81 procent zijn ze een essentieel onderdeel van gezonde voeding. Een even groot percentage vindt ze trouwens een vast onderdeel van onze eetcultuur – een basisproduct dus.
De favoriete zuivelproducten van de millennials zijn kaas, roomijs en yoghurt – in die volgorde. Maar ook melk (gewoon puur) of om bij je ontbijtgranen te voegen scoort nog steeds goed.
De enquête werd afgenomen bij 1.000 millennials, van 18 tot 30 jaar, tussen 24 april en 8 mei 2018 door het onderzoeksbureau iVOX in opdracht van VLAM.
De zuivelquiz vind je vanaf 1 juni op lekkervanbijons.be/melk.
Bron: VLAM – 31 mei 2018
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken
3 feb

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?
3 feb

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond
3 feb

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond®

Amazone biedt 7 jaar garantie tegen roesten kunstmeststrooiers
3 feb

Amazone biedt 7 jaar garantie tegen roesten kunstmeststrooiers

Arkink: Als je met één persoon melkt, moet het gewoon goed lopen
3 feb

“Als je met één persoon melkt, moet het gewoon goed lopen”

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond®

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren