• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Jonge melkveehouders debatteren over toekomst op Agribex

Actueel 21 december 2015

Op het Feed The Future-eiland besprak een 70-tal jonge melkveehouders drie stellingen uit het online-onderzoek van Agropinion. Griet Lemaire (Vilt), Niels Achten (Liba) en Vincent Van Zande (Crelan) gaven hun visie.
1. Om een redelijk inkomen te verzekeren, moeten de landbouwbedrijven groeien. JA= 33% NEEN=67%
Dat resultaat verbaasde Niels Achten. “Als ondernemer weet je dat je kosten elk jaar een beetje groeien door de inflatie. Alleen daardoor al moet je bedrijf elk jaar een beetje groeien en extra omzet genereren. Daarbij wel in acht genomen dat je situatie dezelfde blijft. Blijf je binnen één structuur produceren, dan blijven die productiefactoren ook ongeveer gelijk. Het wordt een heel ander verhaal wanneer je gaat uitbreiden of andere activiteiten opstart. Dan is een degelijk bedrijfsplan op zijn plaats. Maar in normale situaties moet je bedrijf alleszins voldoende groeien om de inflatie voor te blijven. Nog belangrijker is het om er eerst voor te zorgen dat je bedrijf stabiel is en goede resultaten haalt. Een minder goed presterend bedrijf zal geen betere resultaten halen bij groei. Eerst orde op zaken stellen, is dus de boodschap.”
2. Landbouwers moeten zich aanpassen aan de wensen van de consument, zelfs als dat ook aanpassingen of verandering in het bedrijfsmanagement met zich meebrengt. JA=66% NEEN=34%
Griet Lemaire was aangenaam verrast door deze uitslag. “Landbouwers zijn zich nog niet zo lang bewust van de rol die de consument speelt in zijn landbouwactiviteit. Daarom vind ik deze uitslag zeker hoopvol. Ik wil ook een lans breken voor het eigen initiatief van de landbouwers. We kunnen wel zeggen dat we zelf weinig kunnen doen aan het idee dat de consument van ons en onze producten heeft. Maar toch moeten landbouwers zelf het heft in eigen handen nemen, zelf communiceren en zelf hun bedrijf en producten promoten. Dit is te belangrijk om het alleen in handen van anderen te laten. En het geldt niet alleen voor de korte keten. Draagvlak creëren is een taak voor ieder van ons.”
3. Het is enorm belangrijk om bij een familiale bedrijfsoverdracht je gevoelens aan elkaar te uiten, voor het welslagen ervan. JA= 94%
Grote eensgezindheid dus over dit onderwerp. Alleen is het niet zo eenvoudig om dit ook in de praktijk te brengen. “Mijn vader heeft regelmatig een andere kijk op het bedrijf dan ik. Dat maakt praten over een overname ook moeilijk”, klonk het uit de zaal. Dat moesten de panelleden, sommigen uit eigen ervaring, beamen. “De voorbereiding van een overname duurt eigenlijk 10 jaar”, verduidelijkt Vincent Van Zande. “De eerste 5 jaar gaat het vooral over de psychologische voorbereiding van de overname. De ouders klaar maken en laten nadenken over een overname. De volgende 5 jaar gaan vooral over de strategische keuzes voor het bedrijf. Blijf ik dezelfde activiteiten verder zetten of sla ik een andere weg in? Ouders hebben daar niet altijd begrip voor, wanneer je een andere weg wil inslaan.” Vincent gaf de jonge boeren de raad een aantal jaren stage in een ander bedrijf te lopen, of er te gaan werken vooraleer over te nemen.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Lunchwebinars
2 feb

Lunchwebinars over het nieuwe GLB 2023-2027

China zegt met succes 3 ‘superkoeien’ te hebben gekloond: die zouden jaarlijks 18 ton melk per koe kunnen produceren
2 feb

Het klonen van koeien die jaarlijks 18 ton melk kunnen produceren is succesvol in China

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak
2 feb

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

Voor het eerst sinds 2011 BSE gekkekoeienziekte aangetroffen bij Nederlands rund
1 feb

Voor het eerst sinds 2011 BSE aangetroffen bij Nederlands rund

Zeventien demonstratieprojecten voor duurzame landbouw en dertien operationele groepen EIP krijgen groen licht
31 jan

Groen licht voor 17 demonstratieprojecten en 13 operationele groepen voor duurzame landbouw

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Lunchwebinars

Lunchwebinars over het nieuwe GLB 2023-2027

China zegt met succes 3 ‘superkoeien’ te hebben gekloond: die zouden jaarlijks 18 ton melk per koe kunnen produceren

Het klonen van koeien die jaarlijks 18 ton melk kunnen produceren is succesvol in China

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

BSE-koe had ‘ouderdoms’-BSE: voer was geen oorzaak

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren