• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

30 jonge melkveehouders bieden zich met cv aan bij Danone in Rotselaar

Actueel 5 september 2018

Woensdag 5 september boden zo’n 30 jonge melkveehouders zich met cv aan bij Danone in Rotselaar, op zoek naar ‘een job met toekomst’. De reden van deze ludieke actie: het voornemen van Danone om haar melkleveranciers vanaf 1 januari 2019 een groeistop op te leggen en een aantal duurzaamheidsmaatregelen te eisen.
“Tot voor kort hadden wij een constructieve relatie met Danone”, legt jonge melkveehouder Marnik Van Oijen uit. “Er was steeds ruimte voor overleg. Maar de jongste maanden is dat gekanteld. Met als klap op de vuurpijl de droge mededeling dat wij melkleveranciers vanaf 2019 maar 2 procent meer mogen groeien. In de praktijk betekent dat een groeistop. Daarnaast krijgen wij een aantal duurzaamheidsmaatregelen opgelegd. Wij vinden duurzaamheid erg belangrijk maar het moet ook economisch haalbaar zijn. Duurzaamheid is planet, people én profit! Omdat er geen ruimte voor onderhandeling meer lijkt te zijn, zien wij ons genoodzaakt zelf te komen solliciteren bij Danone. Als we als melkveehouder niet meer aan de bak komen, dan misschien wel op de dienst boekhouding van het bedrijf?”
Bij Danone waren ze in eerste instantie maar weinig enthousiast om de grote groep jonge melkveehouders te ontvangen. Enkel een kleine delegatie werd toegelaten. Omdat de melkveehouders daar niet van wilden weten, werd uiteindelijk toch de volledige groep binnengelaten.
Na afloop van dat overleg klonk het in een persmededeling vanwege Danone dat de fabriek extra inspanningen heeft gedaan om na afschaffing van de melkquota toch het grote extra volume geproduceerde melk aan te kopen (25 procent de laatste 4 jaren), terwijl de afzet de laatste jaren gelijk bleef.
Danone heeft tevens voorgesteld om de exclusiviteit tussen melkveehouder en afnemer op te heffen, in de context van de implementatie van een groeibeperking. Het luidt dat één melkveehouder op die manier aan een tweede afnemer kan verkopen. Hier gaat Danone er vanuit dat het interprofessioneel overleg tussen de landbouworganisaties en BCZ zijn verantwoordelijkheid neemt en een gezamenlijk kader helpt creëren.
Danone wijst er tevens op dat het bedrijf sinds 3 jaren een uniek melkprijssysteem toepast voor de melkveehouders om de melkprijsvolatiliteit te beperken zodat ze hun inkomsten beter kunnen inschatten. Dit systeem wordt eveneens verder gezet.
Tot slot verwijst het bedrijf naar haar ‘premiesysteem dat melkveehouders die inzetten op duurzaamheid en kwaliteit, extra beloont’.
Lees de uitgebreide reportage in Melkveebedrijf oktober.
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken
3 feb

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?
3 feb

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond
3 feb

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond®

Amazone biedt 7 jaar garantie tegen roesten kunstmeststrooiers
3 feb

Amazone biedt 7 jaar garantie tegen roesten kunstmeststrooiers

Arkink: Als je met één persoon melkt, moet het gewoon goed lopen
3 feb

“Als je met één persoon melkt, moet het gewoon goed lopen”

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond®

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren