• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

ABS haalt keihard uit naar Milcobel

Bedrijfsnieuws 22 augustus 2016

Wat zijn onze boeren met een grote coöperatie als Milcobel?
“Dat Milcobel 5 euro/100 l minder betaalt dan de melkerijen in het buitenland is een teken dat men de markt niet kan volgen en in feite failliet is en de boeren-coöperanten verder laat geld verliezen om verder te kunnen draaien”, schrijft Peter Van De Vel, woordvoerder van de ABS-melkveehouders in een bericht dat aan de pers verspreid werd.
ABS verwijten
Volgens het ABS maakt Milcobel zich duidelijk geen zorgen over het feit dat de melkveehouders vele miljoenen hebben moeten ophoesten om voldoende aandelen te hebben bij hun coöperatie. Evenmin realiseert men zich blijkbaar dat melkveehouders vele miljoenen hebben moeten investeren in hun melkveebedrijf om te voldoen aan alle Belgische en Europese kwaliteits- en dierenwelzijnsnormen. Aldus de eerste verwijten.
Maar het gaat verder. “Milcobel riep bij het beëindigen van het quotumsysteem van de daken dat er nog veel mogelijkheid was voor uitbreiding in de melkveesector, daar er toch nooit kon voldaan worden aan de wereldvraag van zuivelproducten”, schrijft de ABS-woordvoerder, “maar zij hebben er nooit bij verteld welke prijs zij zouden betalen voor de melk.”
Nog volgens het ABS strooit Milcobel al vele jaren de boeren zand in de ogen op de jaarlijkse vergaderingen door …. “hen meer dan een mondje spijs en drank te geven (van de melkveehouder zijn centen), zodat hij niet ziet dat Milcobel financieel bergaf aan het rijden is.”
“Beseft Milcobel dat door hun lage prijs en hoge kostenstructuur alle Belgische melkveehouders mee de dieperik in gesleurd worden?”, klinkt het ultieme verwijt. “Bij een melkprijs van 20,25 euro kan geen enkele melkveehouder overleven!”
Reactie Milcobel
In een reactie stelt Eddy Leloup dat aangaande de postquotumperiode Milcobel nadrukkelijk heeft gesteld de ontwikkeling van de leden-bedrijven te  zullen volgen en hen vanuit de coöperatie geen productiebeperkende maatregelen op te leggen. “Dit correspondeert met de invulling van het engagement dat alle melk die de melkveehouders zelf beslissen te produceren – zonder enig risico van opzegging – opgehaald, verwerkt en vermarkt wordt”, schrijft de directeur coöperatiezaken met zoveel woorden. Bijkomend constateert hij fijntjes… “dat inmiddels andere zuivelgroepen wel productiebeperking doorvoeren, hetzij op individueel (contractueel) leveraarsniveau, hetzij op collectief niveau door vermindering van het leveraarsbestand.”
Leloup vindt verder dat er op het vlak van melkprijsvergelijkingen desinformatie en misinterpretatie in stand gehouden worden. Voor wat hij zelf ‘een objectieve melkprijsvergelijking’ noemt verwijst hij naar www.milkprices.nl . “Daaruit valt af te leiden dat de voortschrijdend gemiddelde melkprijs van Milcobel over de voorbije 12 maanden tot en met juni 25,48 euro/100 kg bedraagt”, beklemtoont Leloup. “Wordt dit prijsniveau vergeleken met andere Europese zuivelgroepen die opereren in een vergelijkbare omgeving zonder invloed vanuit overheden (Frankrijk) en/of contractuele retail-contracten (VK)), dan berust de meest objectieve benadering op een vergelijking tussen Belgische, Nederlandse, Duitse en Ierse spelers. De voortschrijdend gemiddelde melkprijs over deze 4 landen bedraagt voor diezelfde periode  tot en met juni 25,35 euro/100 kg.”
Eddy Leloup duidt er ook op dat de laatst besliste melkprijs van Milcobel voor de juli-leveringen in geen geval impliceert dat de leden-leveraars geen gunstig perspectief zouden hebben voor de komende maanden. “Ook Milcobel is er zich van bewust dat beterschap broodnodig is voor de melkveehouders en bevestigt dat de zuivelmarktsituatie loskomt uit het dal van de voorbije maanden.  Er valt wel op te merken dat de grote zuivelgroepen in de E.U. nog geen prijsstijgingen hebben aangebracht van juli op augustus.  Een melkprijsverbetering kondigt zich weliswaar aan en zal zich kunnen reflecteren in de melkprijsontwikkeling van de komende maanden.”
Bronnen: Persbericht ABS 19 aug en reactie Milcobel 22 aug 2016
 
 
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken
3 feb

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?
3 feb

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond
3 feb

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond®

Amazone biedt 7 jaar garantie tegen roesten kunstmeststrooiers
3 feb

Amazone biedt 7 jaar garantie tegen roesten kunstmeststrooiers

Arkink: Als je met één persoon melkt, moet het gewoon goed lopen
3 feb

“Als je met één persoon melkt, moet het gewoon goed lopen”

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

Boerenbond investeert twee miljoen euro om stikstofoplossingen te zoeken

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

A2A2-melk: een oplossing voor verteringsproblemen?

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond

NIEUW co-product bij Duynie Feed: Nutribond®

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren