• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • De Heus Voeders
    • Corteva
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon
  • FR

Poolse voedselexport toegenomen in 2021

Melkprijs Melkproductie Ondernemen 30 mei 2022

Toename van de Poolse voedselexport

Poolse binnenlandse ondernemers die actief zijn in de agrovoedingsindustrie, presteerden zeer goed op de internationale markt. In 2021 bereikte de verkoop van agrofoodproducten in het buitenland een ongekend niveau van EUR 37,4 miljard (PLN 170,8 miljard), 9 procent hoger dan het jaar ervoor.

De mogelijkheid om de export van agrovoedingsproducten te vergroten, maakt het mogelijk om overtollig voedsel dat in Polen wordt geproduceerd te beheren, is een belangrijke bron van inkomsten voor de Poolse agrovoedingsindustrie en heeft indirect gevolgen voor de economie van het hele land.

Groeiende economische activiteiten bij Poolse ondernemers

De toename van de export was het gevolg van de groeiende economische activiteit van Poolse ondernemers, een goede voorbereiding van binnenlandse bedrijven om te werken in de omstandigheden van de pandemie, de hoge kwaliteit van de aangeboden producten en de aanhoudende vraag naar Poolse producten op de internationale markt, dankzij de aanpassing van het productaanbod van onze binnenlandse ondernemers aan de gediversifieerde voorkeuren van buitenlandse consumenten.

Het prijsconcurrentievermogen van Poolse agrovoedingsproducten werd ondersteund door de PLN/EUR-wisselkoers die gunstig was voor de exporteurs. De goede exportresultaten in 2021 waren ook het effect van het herstel van de Europese en mondiale economie na de crisis veroorzaakt door de lockdown in 2020.

Tegelijkertijd bedroeg de import van agrovoedingsgoederen EUR 24,7 miljard (PLN 112,6 miljard) en was 8,6% hoger dan het jaar ervoor. De positieve handelsbalans steeg met 9,7 procent in vergelijking met 2020 tot 12,7 miljard EUR (58,2 miljard PLN).

Geografische structuur van agrovoedingsexport uit Polen

In 2021 gingen Poolse agrofoodproducten naar klanten in 198 landen op alle continenten. Door de aanzienlijke diversificatie van de exportbestemmingen kon de waardedaling van de export naar het Verenigd Koninkrijk worden verminderd nadat het land de douane-unie van de EU had verlaten.

Net als voorgaande jaren werden agrofoodproducten vanuit Polen voornamelijk geëxporteerd naar de markt van de Europese Unie. Leveringen aan de EU-27 genereerden 27,1 miljard euro (een stijging met 11%), goed voor 73% van de totale export van agrovoeding. De Poolse agrovoedingsexport naar de EU-markt wordt gekenmerkt door een aanzienlijke geografische concentratie. Duitsland bleef de belangrijkste handelspartner van Polen. De export naar dit land was in 2021 9% hoger dan het jaar ervoor. Belangrijke klanten van Poolse agrovoedingsproducten waren ook:

  • Nederland (een stijging met 16%)
  • Frankrijk (een stijging met 16%)
  • Italië (een stijging met 10%)
  • Tsjechië (een stijging met 5%)

In totaal vertegenwoordigde de export naar de markten van de vijf bovengenoemde landen ongeveer 64% van de waarde van de export naar de EU-27. In 2021 exporteerde Polen naar niet-EU-landen agrovoedingsproducten voor een waarde van 3% hoger dan het jaar ervoor. De export naar niet-EU-landen (die niet tot het GOS behoren) steeg met 2%.

Belangrijkste afnemers

De belangrijkste afnemers van binnenlandse agrofoodproducten waren, net als in voorgaande jaren, vooral: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Saoedi-Arabië en Algerije, gevolgd door Israël, Noorwegen, maar ook China en Zwitserland. In 2021 lag de export naar de landen van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten 10% hoger dan het jaar ervoor. Van de GOS-landen werd de grootste waarde behaald door de export naar Oekraïne met een stijging van 7% en vervolgens naar de Russische Federatie met een stijging van 19%.

Grondstofstructuur van de export van agrovoedingsproducten uit Polen

De basisstructuur van de Poolse export van agrovoedingsproducten werd gedomineerd door vlees en vleesproducten. In 2021 waren de inkomsten uit buitenlandse verkopen binnen deze grondstoffengroep 9% hoger dan het jaar ervoor, goed voor 19% van de waarde van de totale Poolse export van agrovoedingsproducten.

Het grootste aandeel in de waarde van de export was dat van: pluimveevlees (39%), vleesproducten (24%), rundvlees (23%) en varkensvlees (11%). De export van levende dieren en andere vleessoorten was relatief klein en was goed voor respectievelijk 2% en 1% van de inkomsten uit de export van vleesproducten uit Polen. De tweede positie, in termen van waarde met het aandeel van 13% in de export van agrovoedingsproducten uit Polen, werd ingenomen door granen en producten, waarvan de verkoop in vergelijking met 2020 met 10% steeg. Een stijging van de exportwaarde werd ook opgetekend in het geval van suiker en zoetwaren (met 9%), melkproducten (met 13%), evenals vis en visproducten (met 4%). Hoger was ook de exportwaarde van onder meer groenten en plantaardige producten – met 7%, fruit en fruitproducten – met 15%, oliezaden en plantaardige vetten – met 27%, koffie, thee en cacao – met 2%, fruit en groentesappen met 22% en alcohol – met 9%. Daarentegen daalden de inkomsten uit de buitenlandse verkoop van tabak en tabaksproducten (met 4%).

Bron: Agroberichten Buitenland

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
PODCAST | Kan kunstmest strooien nog wel uit?
27 jan

PODCAST | Blik op 2023: stikstofefficiëntie en plantversterking

Alrena
26 jan

Mest efficiënter uitrijden met het Alrena Section Control-systeem

Landbouwjaarprijzen in 2022 – eerste schattingen
26 jan

Eerste schatting van de landbouwjaarprijzen in 2022

et nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid 2023-2027
25 jan

Kom meer te weten over het nieuwe GLB 2023-2027

Kubota (Europa) lanceert online 'Kubota Group Solutions Hub'.
24 jan

Kubota lanceert online 'Kubota Group Solutions Hub

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen melkproductie

Vraag naar zuivel groter dan aanbod in Algerije

Vraag naar zuivel groter dan aanbod in Algerije

Duitse zuivelsector dekt voor het eerst productiekosten met inkomsten

Duitse zuivelsector dekt voor het eerst productiekosten met inkomsten

Holstein of Jersey?

Holstein of Jersey?

Footer

Onze vakpartners

Corteva
Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Barenbrug
Logo AHV Benelux
  • Abonneren
  • Contactpagina
  • Inschrijven nieuwsbrief
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AHV Benelux
    • Barenbrug
    • Corteva
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • FR
  • Compost
Melkveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Opslaan en accepteren