• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Melkveebedrijf.beMelkveebedrijf.be

Nieuws voor de melkveehouder

  • Bemesting
  • Gezondheid
  • Fokkerij
  • Melkwinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • Kennispartners
      • Speerstra Feed Ingredients
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Proxani
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Charter ter promotie lokale voeding uit de startblokken

Actueel 3 september 2020

Om de band tussen boer en burger te versterken, komt er op initiatief van Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits een charter ter promotie van de lokale voeding. 23 partners uit de voedingssector, de handel en de horeca zetten hun schouders onder dit project en hebben in Oosterzele een engagementsverklaring ondertekend. Samen werken ze aan een sterk Vlaams merk.
Op een hoeve in Gijzenzele bij Oosterzele vond per 3 september 2020 een rondetafel plaats waarbij 5 werven naar voren werden geschoven. Tegen de lente van volgend jaar komt er een charter om lokale voeding te promoten. De volgende maanden zullen boeren, verwerkers, horeca en retailers samen bouwen aan een sterker Vlaams merk.
Dat gebeurt met volgende partners: Algemeen Boerensyndicaat, Belgische Confederatie Zuivel Vlaanderen, Belgapom, Bioforum, Boerenbond, Belgische Kalfsvleessector, Comeos, Federatie Belgisch Vlees, Fenavian, FERM, Fevia Vlaanderen, Groene Kring, Horeca Vlaanderen, Jong ABS, landsbond der beenhouwers, Landsbond pluimvee, Nationaal Verbond Eierhandelaars, Nationaal Verbond Pluimveeslachthuizen, Verbond Belgische Tuinbouwcoöperaties, Federatie van de Belgische groenteverwerking, Rederscentrale, Unizo/Buurtsuper, Vereniging van Industriële Pluimveeslachthuizen van België vzw
De vijf werven van het charter lokale voeding

  • Lekker van bij ons: een sterk product verdient een sterk label 

Wat in Vlaanderen geproduceerd wordt, is van absolute wereldklasse. De meeste Vlamingen zijn ervan overtuigd dat ‘van bij ons’ vanzelfsprekend is. We willen ervoor zorgen dat de producten van bij ons de aandacht krijgen die ze verdienen. De expertise van onze Vlaamse agrovoedingssector staat garant voor een uitmuntende kwaliteit. Door ze voldoende herkenbaar te maken, kan de consument er ook bewust voor kiezen.

  • Vlaamse producten vind je bij de boer om de hoek

Via de boer komt de consument weer in contact met de landbouwactiviteit en leert hij de voordelen van seizoensproducten appreciëren. Producten van de boer zijn niet alleen vers, je betaalt een correcte prijs en steunt hiermee onze landbouwers en de plaatselijke economie.

  • Een lekker product herken je aan zijn Vlaamse vakmanschap

De producten van de boer worden in tal van voedingsbedrijven verwerkt tot lekker brood, lekkere frietjes en diepvriesgroenten, lekkere kazen, een lekker stukje vlees,… Deze landbouwproducten en verwerkte producten zijn het resultaat van doorgedreven kennis en generaties lang passie en liefde voor het product. Ons vakmanschap komt tot uiting in kwaliteit en smaak.

  • Lokale handelaars en supermarkten zetten Vlaamse producten voorop

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar lokale producten en associëren lokale producten met kwaliteit. Dit is een belangrijke opportuniteit voor alle lokale handelaars en supermarkten. Voor de consument zal het belang van herkomst bovendien steeds aan belang winnen.

  • De horeca zet Vlaamse producten prominent op de kaart

Lekker eten maakt deel uit van ons DNA en zit diep verankerd in onze Vlaamse (eet)cultuur. Onze horecazaken maken dan ook gretig gebruik van onze producten. Met fierheid maken ze dit zichtbaar aan hun klanten.
Bron: naar VLAM – 3 september 2020

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit
22 mei

Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”
22 mei

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”

Milcobel verhoogt melkprijs mei met 0,75 EUR/100 liter
21 mei

Milcobel verhoogt melkprijs mei met 0,75 EUR/100 liter

Nieuwe Case IH Farmall C: meer prestaties, functies en keuze
21 mei

Nieuwe Case IH Farmall C: meer prestaties, functies en keuze

Nieuwe rassen Engels raaigras en rietzwenkgras op Belgische rassenlijst
20 mei

Nieuwe rassen Engels raaigras en rietzwenkgras op Belgische rassenlijst

Toon meer

Meer melkvee nieuws

Maak hier uw keuze:

bemesting

Diergezondheid

Fokkerij melkvee

Melkveebedrijf

Veevoer Melkvee

Wet en regelgeving

Toon meer

Gerelateerde artikelen

Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit

Sojateelt in Vlaanderen: tussen ambitie en realiteit

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”

“Krachtige impuls voor de innovatie van de Vlaamse graslandteelt”

Minder melk, minder stress: 56% daling binnen 24 uur

Van onze partner AHV

Minder melk, minder stress: 56% daling binnen 24 uur

Footer

Onze vakpartners

Lely
Yara
KWS melkveebedrijf
Logo AHV Benelux
Speersta logo png

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Adverteren
Logo Melkveebedrijf.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Compost
  • Diergezondheid
  • Fokkerij
  • Melkveewinning
  • Veevoer
  • Wet en regelgeving
  • Vakpartners
    • AgroVision
    • AHV Benelux
    • De Heus Voeders
    • KWS Benelux
    • Lely
    • Proxani
    • Speerstra
    • Trouw Nutrition
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Cookiebeleid
  • Disclaimer